Logo eilandennieuws.nl
Om de blauwe zone te vermijden wordt er onder andere langs het havenkanaal geparkeerd.
Om de blauwe zone te vermijden wordt er onder andere langs het havenkanaal geparkeerd. (Foto: )

Klachten over blauwe zone rondom het ziekenhuis in Dirksland

DIRKSLAND – In Nederland schijnen maar acht ziekenhuizen te zijn waar patiënten en bezoekers hun auto kunnen parkeren zonder te betalen. Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis in Dirksland is er een van. Wel is er een blauwe zone in de omgeving van het ziekenhuis. Parkeren is daarin mogelijk voor een periode van maximaal drie uur. Deze beperking geldt alleen op werkdagen. De gemeente, die de blauwe zone in 2010 instelde, heeft de parkeersituatie in Dirksland geëvalueerd en komt mogelijk met aanpassingen.

Tekst: Kees van Rixoort

Uit de evaluatie, die ambtenaar Dirk de Baan onlangs presenteerde tijdens een vergadering van de dorpsraad, blijkt dat bewoners regelmatig klagen over de parkeermogelijkheden in de blauwe zone. Er is weinig ruimte om de auto te stallen, zeker niet voor de deur, is hun boodschap. Ook bestaat er onbegrip over feit dat ze door een ontheffing de kopen als enigen betalen voor het parkeren. De gemeente heeft 344 ontheffingen op kenteken afgegeven. Wie een parkeerontheffing heeft hoeft geen schijf te gebruiken.

Meer boa's

Net voorbij de blauwe zone zijn er ook klachten. Daar is de parkeerdruk groot, om het parkeren met parkeerschijf te ontlopen en ben je niet gebonden aan een maximale parkeertijd van drie uur. Dat laatste weten parkeerders binnen de blauwe zone overigens te ontwijken door de schijf tussentijds drie uur vooruit te schuiven. Iets wat verboden is als de auto niet van zijn plaats is geweest. Volgens De Baan zijn er dit jaar meer boa's ingezet om dit soort en andere parkeerovertredingen te signaleren. De pakkans is daardoor groter.

En hoe zit het met de medewerkers van het ziekenhuis en de patiënten? Medewerkers vinden de afstand tussen parkeerplaats P4, aan de Mozartsingel, en hun werkplek eigenlijk te groot. Te ver lopen, blijkt uit de evaluatie van de gemeente, en in de donkere uren bovendien een route die niet altijd veilig voelt.

Voor patiënten is de parkeersituatie in Dirksland ook niet ideaal. Sommigen vinden dat ze ver moeten lopen. Anderen stuiten op problemen als een afspraak uitloopt of als ze direct moeten worden opgenomen in het ziekenhuis. Een boete kan daarvan het gevolg zijn.

Behalve het enquêteren van bewoners, medewerkers en patiënten bestond de evaluatie uit gesprekken met onder andere CuraMare, de dorpsraad en de boa's. Ook is de situatie op de straten in de blauwe zone geïnventariseerd. Gemiddeld scoort de blauwe zone een rapportcijfer 6 onder de geënquêteerden, met uitschieters naar 1 en 10.

Vergunninghouders

Een 6 is voldoende, maar een 7 of een 8 is beter. Daarom doen de onderzoekers de aanbeveling om de blauwe zone op te heffen en er een zone voor vergunninghouders van te maken. Tijdens de vergadering van de dorpsraad klonk meteen de waarschuwing dat dit slecht zou zijn voor de ondernemers in het gebied.

Uitbreiding van P4 is daarnaast nodig, zeker als de peekaaien straks niet meer als parkeerplaats te gebruiken zijn. Continuering van de shuttledienst tussen P4 en het ziekenhuis en een verbetering van de looproute zouden ook soelaas kunnen bieden.

Voordat de aanbevelingen werkelijkheid zouden kunnen zijn, is er nog veel overleg. Tussen de gemeente en CuraMare. Tussen de gemeente en de dorpsraad. Daarna komt er een voorstel waar het gemeentebestuur zich over zal buigen. Mocht een verandering van blauwe zone in een zone voor vergunninghouders als dé oplossing uit de bus komen, dan zal de gemeenteraad daarover een besluit moeten nemen.

Meer berichten