Leerlingen in de raadzaal tijdens de plenaire bespreking. Inzet: de organisatoren van DialooGO 2015, v.l.n.r.: Aad Hoek, Marjolein Beuling en Ton Jansen. Foto's: Julian Villerius
Leerlingen in de raadzaal tijdens de plenaire bespreking. Inzet: de organisatoren van DialooGO 2015, v.l.n.r.: Aad Hoek, Marjolein Beuling en Ton Jansen. Foto's: Julian Villerius

DialooGO brengt jongeren in gesprek over vluchtelingenproblematiek

Algemeen 419 keer gelezen

MIDDELHARNIS - Sinds 2012 brengt Stichting DialooGO jaarlijks mensen bij elkaar om nieuwe inzichten te creëren en begrip te krijgen voor visies van anderen. Een jaar later organiseerde de stichting ook een dialoogbijeenkomst voor scholieren. Vrijdag was er in Het Rondeel voor de derde keer op rij zo'n sessie voor honderd leerlingen van de middelbare scholen RGO en CSG Prins Maurits en de twee locaties van het Albeda College. Het gespreksthema voor deze morgen was: 'Vluchteling - eigen hachje eerst?'

Door: Julian Villerius

"Actueler dan dit onderwerp op het eiland had het niet kunnen zijn", aldus Ton Jansen van Stichting DialooGO. Ongeveer drie maanden voordat de dialoogbijeenkomst plaatsvond, werd al over het onderwerp nagedacht. In die tijd werd het vluchtelingenprobleem erg actueel. In samenwerking met docenten van de deelnemende scholen is het onderwerp 'Vluchteling - eigen hachje eerst?' vastgesteld.

Actueel

Dat dit onderwerp samenvalt met de tijdelijke opvang van tachtig vluchtelingen in Recreatiecentrum De Staver te Middelharnis is toeval. Aad Hoek van de stichting: "Het was actueel, maar ik denk dat het ook inhoudelijk heel goed past bij een dialoogbijeenkomst, juist omdat er rondom dit onderwerp veel verschillende visies mogelijk zijn. Voor een deel van de leerlingen zijn dat ook onbekende visies die ze op dat moment voor het eerst horen. En dat is precies de opzet van De Dialoog: dat je probeert mensen een bredere visie te laten krijgen. Niet zozeer elkaar willen overtuigen, maar naar elkaar willen luisteren is belangrijk."

Groepsgesprekken

De dialogen werden gevoerd in tien groepen met elk een gespreksleider. De groepen zaten verspreid over de eerste verdieping van Het Rondeel. In elke gespreksgroep werden dezelfde fasen gevolgd. In de eerste fase maakten de scholieren kennis met elkaar en met het onderwerp. De tweede fase richtte zich op persoonlijke ervaringen rond het thema en er werden twintig stellingen besproken. Gedurende de derde fase werd gebruikgemaakt van afbeeldingen om een ideaalbeeld betreffende het thema te verwoorden. Zo werd een afbeelding van een geopende schelp gezien als symbool van hoop: hoop voor vluchtelingen op een beter bestaan. In de vierde en laatste fase werd besproken hoe de eerste stappen in de richting van de geschetste ideaalbeelden kunnen worden gezet.

Plenair

Na de groepsgesprekken werd in de raadzaal van Het Rondeel een plenaire bespreking gehouden. Onder leiding van Marjolein Beuling deelden de tien verschillende groepen hun conclusies met elkaar. Hierbij werd ook officieel gebruikgemaakt van de microfoons, wat het geheel een nóg meer officiële beleving gaf.

Er werden veel visies gedeeld en opmerkelijke uitspraken gedaan. Iedere groep concludeerde dat het helpen van vluchtelingen goed is. De verschillende meningen over 'eigen hachje eerst' werden duidelijk geuit. Een deel was het daar mee eens, maar de anderen zeiden juist dat je eerst de mensen moet helpen en laten integreren. "Europa moet de oorlog stoppen, anders houdt de vluchtelingenstroom niet op. Als die oorlog nog enkele generaties duurt, kun je de nakomelingen van de vluchtelingen moeilijk terugsturen. Er moet een vorm van inburgering zijn, de mensen moeten zich aanpassen aan de Nederlandse cultuur en deze niet willen veranderen." Een andere opmerkelijke uitspraak: "Eerst zorgen voor een stabiele samenleving, want je kunt mensen niet helpen als je zelf hulp nodig hebt."

Positief

Aanvankelijk zou burgemeester Ada Grootenboer-Dubbelman de ochtend afsluiten, maar in verband met overleg rondom het verblijf van de vluchtelingen op het eiland kon zij niet aanwezig zijn. Desondanks heeft Aad Hoek de afsluitende bijeenkomst als heel positief ervaren. "De leerlingen hebben heel mooi verwoord welke visies allemaal mogelijk zijn op dit probleem."

Uit de krant