Afbeelding

Verbreed je horizon binnen en buiten schooltijd

Algemeen 288 keer gelezen

MIDDELHARNIS - Als je door de gangen van de Prins Maurits loopt, zie je dat het er in elke afdeling van de christelijke scholengemeenschap anders aan toegaat. Het onderwijs in de onderbouw van het vmbo is totaal anders ingericht dan in de bovenbouw van het havo. Rector Adam van Heest: "Zelfs binnen de klas proberen we heel gericht verschillen aan te brengen. Want er is altijd wel een groepje dat wat extra begeleiding of juist wat extra uitdaging kan gebruiken. Het gaat erom dat iedere leerling een kans krijgt. Zo ontstaat een maatwerkprogramma."

Voor sommige leerlingen is wat extra aandacht tijdens de les net niet genoeg. Het ene vak kost nu eenmaal meer moeite dan het andere. Daarom biedt de PM allerlei vormen van ondersteuning op maat aan. Van bijles voor Nederlands, Engels of wiskunde tot een heus huiswerkinstituut, waar leerlingen onder begeleiding hun huiswerk maken. Maar er is ook tutoraat, een breed programma waar leerlingen juist elkaar helpen met een moeilijk vak.

Jonge tutoren

Leerlingen uit de bovenbouw havo en vwo worden de tutor van medeleerlingen uit vmbo 1 en 2. De leerlingen spreken onderling af en de tutor legt dan die ene lastige formule uit, bedenkt een handig ezelsbruggetje of geeft tips voor het maken van een goede planning. Biologiedocent Diana Tanis stoomt samen met een collega de jonge tutoren in een paar weken klaar en begeleidt hen vervolgens het hele schooljaar. "In de weken voor de herfstvakantie staan we stil bij de basics van begeleiden: afspraken nakomen, oefenen met doorvragen, vriendelijk blijven. Ook leggen we wat meer uit over het schoolsysteem. Je merkt dat leerlingen bijvoorbeeld nauwelijks beseffen dat niet iedereen op dezelfde manier leert."

Win-winsituatie

Na de stoomcursus krijgen de tutors een leerling toegewezen met een overzichtelijk leerprobleem. "Het mooie van het tutoraat is dat het mes aan twee kanten snijdt. De tutor ontwikkelt nieuwe vaardigheden en snuffelt een beetje rond in de onderwijskeuken. De onderbouwleerling krijgt twee maanden persoonlijke aandacht voor iets waar hij of zij moeite mee heeft. De resultaten zijn soms echt verbluffend," verklapt Tanis. "Met als gevolg dat leerlingen in de onderbouw van havo en vwo soms ook best een tijdje een tutor zouden willen. En dat het tutoraat grotendeels buiten schooltijd om is, nemen ze voor lief. Volgens mij zegt dat genoeg."

Xplore

Het tutoraat maakt voor de vwo'ers uit klas 4, 5 en 6 deel uit van Xplore. Dat is het complete maatwerkaanbod dat buiten gewone lesuren om mogelijk is op het vwo. Eerder dit jaar bracht de PM alles letterlijk in kaart: op een uitvouwkaart staat de school op een eiland – heel toepasselijk. Daaromheen liggen kleine eilandjes met verschillende thema's. Zo is er een eiland Kunst & Cultuur en een eiland Maatschappij. Maar ook Sport, Talen en Natuur & Technologie liggen in dezelfde zee. Leerlingen mogen zelf kiezen naar welk eilandje ze 'varen' om zich te ontwikkelen.

Sri Lanka

Theunis van den Berge, teamleider vwo 123, vertelt dat Xplore zo is ingericht, dat leerlingen het reguliere onderwijsaanbod kunnen verrijken. "Dat kan een extra vak zijn of een uitdagend programma als Profiel X5, waar leerlingen echt naar een plekje moeten solliciteren. Het mooie is, dat ze hier heel volwassen mee omgaan. De een vindt het gewoon heerlijk om zich verder te ontwikkelen. De ander ziet het als verrijking van zijn portfolio. Begrijpelijk, want vervolgopleidingen kijken steeds nadrukkelijker naar wat leerlingen voor extra's deden in hun schooltijd." Al die extra's zijn dus geen vrijblijvende projecten? Van den Berge: "Zeker niet. Het draait niet alleen om het ontdekken van je eigen talenten, maar ook om je inzet voor een ander. Op allerlei manieren je horizon verbreden. Zo is er nu bijvoorbeeld een groepje van negen leerlingen naar Sri Lanka. Ze zijn daar actief als ambassadeur van stichting ZOA en doen daar tegelijkertijd onderzoek voor hun profielwerkstuk. Kijk, dat is Xplore ten voeten uit."

Uit de krant