Prof. dr. Cor Molenaar aan het woord tijdens de retail-bijeenkomst, georganiseerd door de Rabobank Goeree-Overflakkee.
Prof. dr. Cor Molenaar aan het woord tijdens de retail-bijeenkomst, georganiseerd door de Rabobank Goeree-Overflakkee.

"Op internet worden zinnen niet geprikkeld"

Algemeen 269 keer gelezen

MIDDELHARNIS – "Vandaag begin ik". Dit voornemen raadde prof. dr. Cor Molenaar vorige week zijn gehoor, bestaande uit eilandelijke winkeliers, aan. Met een andere manier van inrichting van winkelcentra en winkels dient men de strijd tegen omzetverlies als gevolg van internetverkoop aan te gaan

Tekst en foto Adri van der Laan

De Rabobank Goeree-Overflakkee organiseerde vorige week woensdag een netwerkavond voor ondernemers. Deze avond stond de 'retail' centraal. Veel winkeliers, afkomstig van het hele eiland, waren aanwezig in het kandtoor van de Rabobank Goeree-Overflakkee. Verder waren ook de wethouders Marnix Trouwborst en Frans Tollenaar aanwezig.

Marketing expert prof. dr. Cor Molenaar was door de Rabobank uitgenodigd om stil te staan bij het thema 'Red de winkel'. Voor dit thema werd gekozen omdat de doorsnee winkelier het in deze niet zo gemakkelijk heeft. De klandizie loopt terug, de winstmarges kleiner en men moet veelal hoge huren voor de winkel betalen. Het gevolg is dat winkelcentra te maken krijgen met leegstand, waardoor het publiek wegblijf of elders hun inkopen gaan doen. De grootste concurrentie heeft men echter te duchten van het internet. Een beeld waar niemand vrolijk van wordt, maar volgens Professor Molenaar is de huidige malaise zeker geen situatie die de winkelier zomaar over zich heen moet laten komen, zo bleek uit zijn toespraak.

Men moet zeker niet bij de pakken neer gaan zitten, zo kon als conclusie uit de woorden van de Molenaar getrokken worden. Hij moedigde de winkeliers aan om zich te verdiepen in de moderne tijd, met moderne communicatiemiddelen, want 'vroeger komt niet meer terug'. Aan de hand van cijfers toonde hij aan dat aankopen via internet de afgelopen jaren fors is toegenomen. Ook in deze regio. Enerzijds is deze tendens niet te stoppen, maar de winkeliers zullen er wel alles aan moeten doen om klanten aan zich te binden en de concurrentie met internet aan te gaan. Hij verzekerde "Op internet worden zinnen niet geprikkeld". En daarom moeten de zinnen van bezoekers in de winkel wel geprikkeld worden. Tal van voorbeelden noemde de marketingexpert om de uittocht van bezoekers van een winkelcentrum te keren en de zinnen van de klanten te prikkelen. Natuurlijk is de aankleding van een winkel- en winkelcentrum heel belangrijk.

Zaterdagavond open

De tendens van het teruglopend bezoek van mensen op de traditionele koopavond zou volgens Molenaar kunnen worden ondervangen door bijvoorbeeld de winkels op zaterdagavond open te stellen. Dit zou ook beter aansluiten bij de weekindeling van de moderne consument, die zeker een ander koopgedrag vertoont dan in vroeger jaren, toen de 'loonzakjes' nog op vrijdagmiddag werden uitgereikt. Molenaar pleit ervoor dat winkelen weer een belevenis moet worden waar naar uitgekeken wordt, want men gaat tegenwoordig heel bewust met de vrije tijd om en een avondje winkelen na een drukke werkweek past, volgens Molenaar, niet meer in deze tijd. De winkelcentra moeten dan natuurlijk wel uitnodigen voor een 'avondje uit'.

Met verschillende voorbeelden toonde Molenaar aan hoe in de afgelopen twee decennia door het intensievere gebruik van de PC en de komst van Smartphones "heel de wereld is veranderd". De winkels kunnen dan niet onveranderd achterblijven.

Passie terug

Zijn ervaring in binnen- en buitenland heeft Molenaar geleerd dat als de 'passie' weer in de winkel terugkomt dit ook aanstekelijk naar (potentiële) klanten toe. Hij raadde de winkeliers aan om zo spoedig mogelijk één front te vormen en de krachten te bundelen. Zo zou dan ook één digitaal portal kunnen worden ontwikkeld waar men voor alle informatie terecht kan. Ook zouden via deze site digitale aankopen kunnen worden gedaan, die dan - evenals bij landelijke ketens - direct bezorgd kunnen worden, zodat het artikel dan binnen een paar uur al bij de koper in huis kan zijn. De inschakeling van 65+-ers als bezorgdienst zou hier een belangrijke bijdrage kunnen leveren.

Van klantenpanels verwacht Molenaar niet zoveel. "Zij weten zelf ook niet wat ze precies willen". Meer verwacht hij van gepassioneerde verkopers die hun liefde voor hun product op overtuigen wijze over kunnen brengen naar de consumenten. Hierbij moet men natuurlijk wel in dialoog blijven met de klanten.
Met succes zijn op advies van Molenaar verschillende veranderingen doorgevoerd in een winkelcentrum in Veghel. Diverse aanpassingen hebben ertoe geleid dat de koopstroom weer kon worden omgebogen naar dit winkelcentrum.

Nauwe samenwerking is volgens Molenaar geboden als men weer een gezond winkelbestand wil creëren. Hij riep de aanwezige winkeliers dan ook op om aan gezamenlijke initiatieven deel te nemen. Eenheid is zeker richting de overheden zeer gewenst als men ook van die kant medewerking wil bij een upgrading van een winkelgebied.
Zo kregen de eilandelijke retailers wel wat huiswerk mee. De Rabobank Goeree-Overflakkee zal in de toekomst zeker ook initiatieven ondersteunen om weer tot een gezond winkelbestand in de gemeente Goeree-Overflakkee te komen.

Uit de krant