De N59 bij knooppunt Hellegatsplein. Foto: Beeldbank Rijkswaterstaat, Joop van Houdt
De N59 bij knooppunt Hellegatsplein. Foto: Beeldbank Rijkswaterstaat, Joop van Houdt Foto: Joop van Houdt

Geen dubbele rijbaan op de N59, wel rijbaanscheiding

Algemeen 1.782 keer gelezen

Vorig jaar hebben zowel de minister, de provincie als de gemeenten Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland geld beschikbaar gesteld voor het aanpassen van de N59. In totaal gaat het om een bedrag van 16 miljoen euro. Dat is niet voldoende om de weg, of een gedeelte daarvan te verbreden naar twee keer twee rijbanen. Wel komt er een rijbaanscheiding om de kans op ongelukken te verkleinen.

Dat vertelde wethouder Feller tijdens een bijeenkomst van het stadsoverleg in Stad aan 't Haringvliet. Zoals het er nu naar uitziet wordt het geld ingezet voor een rijbaanscheiding op het traject vanaf de kruising bij de Schaapsweg tot knooppunt Hellegatsplein. De gewenste aanleg van extra rijstroken is volgens de wethouder: "Een stap te ver voor de minister."

Vanwege de rijbaanscheiding wordt de weg wel verbreed, zodat hulpdiensten, ondanks de rijbaanscheiding het verkeer kunnen passeren. De situatie is dan vergelijkbaar met de N57. Deze week zouden de handtekeningen onder de plannen worden gezet, maar dat is uitgesteld omdat de provincie druk is met de interne organisatie na de recente verkiezingen. De gemeente zet zich in om niet alleen het genoemde traject te voorzien van een rijbaanscheiding, maar de hele N59. Wethouder Feller: "We zien dit plan als een eerste stap, maar we zijn er nog niet klaar mee."

De werkzaamheden aan de weg moeten uitgevoerd worden in de periode tot 2022. Naast het vergroten van de veiligheid is het de bedoeling om de weg duurzaam te maken en de doorstroming te verbeteren.

Uit de krant