Afbeelding

Waardering bij afscheid wethouders Goeree-Overflakkee

Algemeen 1.222 keer gelezen

GOEREE-OVERFLAKKEE - Bij het afscheid van wethouders Daan Markwat en Berend Jan Bruggeman heeft burgemeester Ada Grootenboer-Dubbelman hen een zilveren gemeentepenning uitgereikt.

De onderscheiding werd deze week toegekend als waardering voor hun jarenlange inzet voor de gemeente. Ook wethouder Petra ’t Hoen nam afscheid van het college. Ze ontving in 2025 al een Koninklijke onderscheiding voor haar inzet in de politiek.

Tijdens een afscheidsbijeenkomst voor de ambtelijke organisatie stond de burgemeester stil bij de bijdrage van de drie bestuurders. “Besturen doe je nooit alleen. Je doet het altijd samen met collega’s, de gemeenteraad, ambtenaren en vooral met inwoners en partners in de samenleving. De afgelopen jaren hebben deze drie wethouders zich met overtuiging ingezet voor Goeree-Overflakkee en voor de mensen die hier wonen en werken. We zijn hen daar dankbaar voor en waarderen wat ze de afgelopen jaren voor de gemeente hebben betekend.”

De gemeentepenning is een blijk van waardering voor personen of organisaties die zich op bijzondere wijze hebben ingezet voor de gemeente of de lokale gemeenschap.

Inzet voor woningbouw

Daan Markwat werd in 2015 wethouder namens de SGP. Na het plotselinge overlijden van wethouder Koningswoud nam hij onder meer de portefeuilles Ruimte, Wonen, Milieu en Monumenten over.

Een belangrijk onderdeel van zijn werk was de woningbouwopgave. Markwat voerde regelmatig overleg met de provincie Zuid-Holland en andere overheden om ruimte te creëren voor woningbouw op Goeree-Overflakkee. Ook speelde hij een rol bij de realisatie van flexwoningen voor Oekraïense ontheemden en arbeidsmigranten en bij de ontwikkeling van Fort Prins Frederik in Ooltgensplaat.

De burgemeester sprak haar waardering uit voor zijn inzet. “We hebben intensief en altijd heel positief samengewerkt. Ik heb veel bewondering voor de manier waarop hij zich grondig in dossiers verdiepte, duidelijk en doortastend was in zijn handelen en zich altijd vol overtuiging inzette voor de belangen van onze gemeente.”

Verbinder in het sociaal domein

Berend Jan Bruggeman trad in 2018 toe tot het college namens Vitale Kernen Goeree-Overflakkee. Na de coalitiebreuk in 2023 ging hij verder als wethouder namens GOLV.

In zijn portefeuille zaten onderwerpen als welzijn, volksgezondheid, sport, cultuur, onderwijs en maatschappelijke ondersteuning. Hij zette zich onder meer in voor preventie binnen het sociaal domein, toekomstbestendige onderwijsvoorzieningen en sterke sportverenigingen als ontmoetingsplek in de dorpen.

Volgens burgemeester Grootenboer-Dubbelman stond Bruggeman bekend als een bestuurder die verbinding zocht. “Ik heb zijn rust, betrokkenheid en betrouwbaarheid altijd enorm gewaardeerd. Hij keek verder dan beleid alleen en vroeg steeds wat inwoners merken van onze keuzes. Met zijn manier van werken wist hij mensen en organisaties te verbinden en hield hij oog voor de kracht van onze dorpen.”

Afscheid van ’t Hoen

Ook Petra ’t Hoen neemt afscheid als wethouder. Zij blijft wel actief als raadslid voor PRO.

Toen haar voorganger Jaap Willem Eijkenduijn in 2025 vanwege ziekte moest stoppen, nam zij het wethouderschap over. In haar portefeuille zaten onder meer financiën, duurzaamheid, volksgezondheid, ouderenzorg, kunst en cultuur.

De burgemeester prees haar inzet: “Ze stapte in op een moment waarop dat nodig was. Zij bracht direct veel bestuurlijke ervaring mee en wist zich in korte tijd een complexe portefeuille eigen te maken. Haar betrokkenheid bij mensen en haar grote hart voor Goeree-Overflakkee waren daarbij altijd zichtbaar.”

Nieuwe wethouders

Met het vertrek van Markwat, Bruggeman en ’t Hoen komt een bestuursperiode ten einde. De gemeenteraad neemt donderdag officieel afscheid van de wethouders. Tijdens dezelfde vergadering worden de nieuwe wethouders namens Trots op Goeree-Overflakkee, CDA Goeree-Overflakkee en D66 Goeree-Overflakkee benoemd en geïnstalleerd.

Uit de krant