Afbeelding

“We willen van Omroep Archipel een professionele streekomroep maken”

Algemeen 339 keer gelezen

GOEREE-OVERFLAKKEE - Al enkele maanden heeft Goeree-Overflakkee een eigen streekomroep: Omroep Archipel. Die naam laat nog niet heel veel bellen rinkelen op het eiland, maar daar komt snel verandering in als het aan directeur-bestuurder Arjan Huizer ligt. “De uitdaging is om van Archipel een professionele omroep te maken.”

Door Gert Klok

Eerst maar even een lesje recente lokale mediageschiedenis. Omroep Archipel is een samenvoeging van FlakkeeNieuws en RTV Slogo, de ‘oude’ lokale omroep. Door de kracht van beide partijen te bundelen en hard te werken aan een eisenpakket vanuit de overheid, werd met succes een forse subsidie (250.000 euro, red.) binnengehaald. Daarmee is Omroep Archipel een van de in totaal tachtig streekomroepen die binnen enkele jaren overblijven in Nederland.

“We zijn bezig om van Archipel een omroep 2.0 te maken”, licht Huizer toe. “We gaan van een omroep met alleen vrijwilligers naar een professionele streekomroep, waarbij de focus op lokale journalistiek moet liggen. Dat betekent meer korte nieuwsreportages van 3 tot 4 minuten en ‘internet first’, dus alle producties zijn ook online te zien.” Op televisie is de nieuwe omroep 24 uur per dag aanwezig met tekst-tv. “Maar een kwartier na ieder heel uur zenden we onze recente nieuwsreportages uit. We willen ook graag ‘on demand’ realiseren, zodat mensen zelf kunnen bepalen wanneer ze iets (terug)kijken.”

Doelgroepen

Hoewel de aandacht zeker onder jongeren verschuift naar social media en apps, blijft de nieuwe omroep ook actief op radio en televisie. “Het is onze opdracht als streekomroep om alle doelgroepen te bereiken”, aldus Huizer. “En er is nog steeds een doelgroep voor televisie en radio.” Zo ligt er het plan om de raadsvergaderingen weer op tv uit te zenden en wordt gewerkt aan een terugkeer van het politieke radioprogramma Polivak. De programmering op de radio is nu al meer thematisch. Huizer: “Op vrijdag is het thema bijvoorbeeld jongeren, dan passen we daar ook de muziekkeuze op aan.”

De nieuwe naam van de omroep zorgde hier en daar voor gefronste wenkbrauwen. Huizer legt de naamkeuze graag uit. “We wilden iets nieuws neerzetten. FlakkeeNieuws was een sterk merk, maar dekte de lading niet.” Lachend: “Vraag dat maar op de kop van het eiland.” Dan weer serieus: “Archipel betekent eilandengroep. Het eiland bestaat van oudsher uit meerdere eilanden, maar de omroep is ook een samenvoeging van meerdere organisaties, heeft verschillende doelgroepen en we maken gebruik van verschillende media.” Hij snapt dat de nieuwe naam wennen is voor de eilandbewoners. “Verandering is altijd even wennen, dat heeft tijd nodig.”

Actualiteiten

Waar Slogo met name op de radio actief was, zet het nieuwe bestuur onder aanvoering van Arjan Huizer in op alle drie de kanalen radio, tv en internet. “Er is niets gestopt ten opzichte van Slogo, maar we vernieuwen de omroep stapje voor stapje.” Bijvoorbeeld op technisch gebied, bij de apparatuur voor tv. “Daarvoor mogen we de subsidie trouwens niet gebruiken, die is puur voor de inzet van personeel”, aldus Huizer. Qua inhoud wijst het bestuurslid op de al genoemde nieuwsreportages. “Maar we zijn ook gestart met een actualiteitenrubriek op de radio. Iedere maandag en vrijdag tussen 17.00 en 18.00 uur nemen we de actualiteiten door.”

Een lokaal praatprogramma op tv, dat is een belangrijke wens binnen Archipel, aldus Huizer. “Een tafel met een presentator en gasten die het lokale nieuws bespreken.” Probleem is echter de huisvesting. De omroep heeft nog altijd geen locatie voor de radio- en tv-studio en tot die tijd is een dergelijk programma niet haalbaar, vertelt de directeur-bestuurder van de omroep “Maar we hebben naar alle waarschijnlijkheid een locatie midden op het eiland gevonden.” Een andere vertragende factor is de definitieve aanwijzing van het Commissariaat voor de Media om Archipel aan te wijzen als definitief zendgemachtigde streekomroep. Die is er nog altijd niet. “Zodra die er is, maken we daar een feestelijk moment van”, besluit Huizer.


Samenwerking met Eilanden-Nieuws

Op redactioneel vlak blijkt een samenwerking tussen Eilanden-Nieuws en Omroep Archipel vooralsnog een uitdaging vanwege de mediawet, al wordt wel gezocht naar mogelijkheden. Op commercieel vlak is de samenwerking al gestart. Media-adviseur André de Borst van Eilanden-Nieuws: “Ondernemers die een advertentie of een advertorial in de krant laten zetten, kunnen door onze samenwerking nu ook hun boodschap op andere platforms kwijt, bijvoorbeeld als radio- of tv-commercial. De kracht is dat we elkaar versterken. Elkaar versterken en verrijken, dat zijn de kernwoorden, daar is de samenwerking tussen Eilanden-Nieuws en Omroep Archipel op geënt. We zijn er net mee begonnen, maar ik merk nu al dat er interesse voor is.” Geïnteresseerde adverteerders kunnen voor meer informatie contact opnemen via verkoop@eilandennieuws.nl en tel. 0187-745450 (optie 1).

Uit de krant