Jongerenwerk Goeree-Overflakkee behaalde de eerste plaats.
Jongerenwerk Goeree-Overflakkee behaalde de eerste plaats.

Beroepscampus Sommelsdijk organiseert voor het derde jaar op rij de First Lego League

Algemeen 506 keer gelezen

SOMMELSDIJK - Afgelopen vrijdag 22 maart werd op de beroepscampus in Sommelsdijk de First Lego League georganiseerd. Dit evenement werd voor het derde jaar op rij georganiseerd voor groep zeven en acht van de basisschool en de eerste klas van de middelbare school. Eerder deden zij al mee aan de schoolfinale en de besten mochten door naar de eilandelijke finale. Dit jaar streden negentien teams voor de eerste plek met hun zelf geprogrammeerde Lego robot.

Door Marije Bruggeman

Wie denkt dat de First Lego League slechts een wedstrijd is waarbij je met je team de beste Lego creatie bouwt, heeft het mis. De First Lego League bestaat namelijk uit vier onderdelen waarop kinderen worden beoordeeld. Het eerste onderdeel is de robotwedstrijd. Hier zit een hele voorbereiding aan vast: van ten voren programmeren leerlingen hun robot op school. Hij moet bepaalde ‘missies’ kunnen halen, zoals het oppakken van andere Lego-objecten. Leerlingen doen drie keer mee met de robotwedstrijd. Tijdens deze wedstrijd worden de teams beoordeeld op het functioneren van hun geprogrammeerde robot, maar ook op de samenwerking.

Innovatieproject

Het tweede onderdeel waar kinderen aan meedoen tijdens de First Lego League, is het innovatieproject. Hierbij houden leerlingen vijftien minuten een presentatie over een probleem waarvoor zij een oplossing hebben gevonden. Hein van den Bemt is de organisator van de First Lego League op Goeree-Overflakkee. Hij legt uit dat het innovatieproject een zeer belangrijk onderdeel is: “De First Lego League gaat niet alleen om de robotwedstrijd, maar ook over het onderzoekend en ontwerpend leren. Dat zijn vaardigheden die leerlingen in de toekomst nodig hebben. Het innovatieproject is dus echt onderzoekend leren. Ze moeten eerst bepaalde stappen doorlopen, zoals het probleem duidelijk krijgen, zoveel mogelijk oplossingen bedenken en die oplossingen delen met anderen. Het ontwerpend leren heeft echt te maken met het programmeren van je robot en de onderdelen die op je robot zitten.” (Tekst loopt door onder de foto)


De robotwedstrijd. (Foto: Marije Bruggeman)

Core Values

Het derde onderdeel dat leerlingen tijdens de Lego League uitvoeren is Core Values. In een apart lokaaltje van de beroepscampus lagen een aantal ballonnen en bekers klaar. Tijdens dit onderdeel moeten leerlingen met een ballon een bekertje vervoeren naar de andere kant van de tafel. Ze mogen hiervoor hun handen niet gebruiken en doormiddel van het opblazen van hun ballon en deze in het bekertje te stoppen, kunnen zij deze verplaatsen. Tijdens dit onderdeel worden teams beoordeeld op de manier waarop is samengewerkt. Bij Core Values gaat het niet om de snelheid waarmee de leerlingen hun bekertjes verplaatsen.

Robotontwerp

Het laatste onderdeel waar leerlingen aan meedoen, is robotontwerp. Hier moeten leerlingen aangeven waarom ze een robot zo hebben gemaakt, met welke uitrustingen en welke missies ze gaan doen. Tijdens het onderdeel robotontwerp stellen de beoordelaars vragen aan een team over hun ontwerp. Hein van den Bemt: “Het thema dit jaar is Masterpiece. Dit gaat over het verdelen van kunst over de hele wereld. Dit is een wat minder technisch project dan vorig jaar, want toen ging het over energie transitie. Dit is thema is eigenlijk om het ook voor meisjes aantrekkelijker te maken. We zien ook inderdaad meer meisjes, zoals het meidenteam van basisschool De Regenboog.” (Tekst loopt door onder de foto)


Overzicht First Lego League. (Foto: Marije Bruggeman)

Uitslagen

De First Lego League is niet alleen erg leerzaam, maar ook heel leuk voor deelnemers als toeschouwers. Zo zijn er een aantal scholen die al voor het derde jaar meedoen. De Groen van Prinstererschool uit Middelharnis is er daar een van. “Ik vind het programmeren wel grappig om te doen,” aldus leerling Brent uit groep acht. Uiteindelijk gaat jongerenwerk Goeree-Overflakkee er met de eerste prijs vandoor. Zij behaalden de meeste punten op de verschillende onderdelen. Verder ontving de Regenboog de aanmoedingsprijs en de ondernemerstroffee ging naar de Hoeksteen uit Ooltgensplaat. Bij het onderdeel robotontwerp behaalde School met de Bijbel de eerste plaats en de JC van Gent behaalde de tweede plek. Bij Core Values eindigde jongerenwerk Goeree-Overflakkee op de eerste plaats en Het Kompas de tweede plaats. De Prins Maurits uit Middelharnis behaalde de eerste plek bij het onderdeel innovatieproject en de Groen van Prinstererschool behaalde de tweede plek. Als laatste ging de Prins Maurits ervandoor met de eerste plek bij de robotwedstrijd en de Hoeksteen uit Ooltgensplaat behaalde de tweede plaats. De dag eindigde zeer geslaagd.

Meer zien van deze dag? Bekijk onze video over de First Lego League op ons TikTok kanaal of op Instagram. 

Uit de krant