Afbeelding

Vijf jaar SchuldHulpMaatje Goeree-Overflakkee: “Het meeste leer je in de praktijk”

Algemeen 272 keer gelezen

MIDDELHARNIS - Stichting SchuldHulpMaatje Goeree-Overflakkee bestond onlangs vijf jaar. Een mooie aanleiding om te spreken met de twee coördinatoren en een enthousiast maatje van het eerste uur. Wat beweegt hen om zich als vrijwilliger in te zetten voor deze organisatie? En vooral, wat willen ze meegeven aan mensen met een financiële hulpvraag?

Door Tamara van der Sluijs-Verweij

Gerben van Asperen is betrokken als coördinator bij SchuldHulpMaatje sinds de oprichting van de stichting op Goeree-Overflakkee. Toen de landelijke vereniging, SchuldHulpMaatje Nederland, vijf jaar geleden op Goeree-Overflakkee een afdeling wilde oprichten, zochten ze allereerst een coördinator. Ze kwamen bij Gerben terecht, die dit vrijwilligerswerk sindsdien met veel enthousiasme doet. 

Het eerste jaar zijn er tien maatjes gezocht. Eén van die maatjes was Cora Franzen. Toen de hulpvragen stegen kwamen er het tweede jaar weer tien maatjes bij. Ook kwam Anton van Kampen erbij als coördinator. Op dit moment zijn er vierentwintig maatjes. Er zijn altijd wel een paar maatjes beschikbaar die bij een nieuwe hulpvraag ingezet kunnen worden. Toch is de stichting altijd op zoek naar nieuwe maatjes, want er is ook vrij veel verloop.

Training

Hoe word je maatje en wat houdt maatje zijn eigenlijk in? Cora vertelt dat er best het een en ander bij komt kijken. “Als je je aanmeldt om maatje te worden, volg je eerst een cursus van drie zaterdagen. Tijdens de cursus krijg je allerlei tools mee. Maar dan begint het eigenlijk pas. Het meeste leer je in de praktijk en er wordt best wat van je verwacht.”

Als maatje krijg je ook na de training nog ondersteuning. Eens per kwartaal wordt er een intervisieavond voor de maatjes georganiseerd. Het eerste deel van zo’n avond is er een spreker, zodat de maatjes ‘bijgespijkerd’ worden over de ontwikkelingen die er zijn op financieel en maatschappelijk gebied. Het tweede deel van de avond is bedoeld voor intervisie. De maatjes gaan dan met elkaar in gesprek en casussen worden besproken; wat doe je bijvoorbeeld als je te maken hebt met een hulpvrager met een gokverslaving? 

Vertrouwensband

Wanneer een hulpvrager aanklopt bij SchuldHulpMaatje, heeft één van de coördinatoren een intakegesprek met diegene. Als blijkt dat de hulpvrager bij SchuldHulpMaatje geholpen kan worden, wordt er een maatje aan de hulpvrager gekoppeld. Hierbij wordt geprobeerd een inschatting te maken of de hulpvrager en het maatje een ‘klik’ zullen hebben. Maar uiteindelijk moet de praktijk dat uitwijzen. Cora: ‘In principe begin je altijd met het creëren van een vertrouwensband.’ Soms zitten mensen diep in de problemen en vaak is er ook sprake van een fors sociaal isolement. Dan heeft het echt tijd nodig om iets op te bouwen met iemand. 

We vragen aan Cora wat haar als maatje typeert. “Ik denk dat ik gewoon een mensenmens ben. Mijn drijfveer is om mens te zijn in de samenleving en ik wil proberen mijn antennes op te zetten en te kijken wat iemand nu nodig heeft. Dat is mijn ding. Ik ga niet vlug ergens voor opzij. Je moet niet bij de eerste of beste tegenslag zeggen: ‘Laat maar zitten.’”

Bekendheid

SchuldHulpMaatje Goeree-Overflakkee is ook actief bezig om meer bekendheid te krijgen. Ze willen graag dat professionals en zorgverleners, maar ook vrijwilligers bij kerken en allerlei maatschappelijke instellingen mensen naar hen verwijzen. “Daarvoor moet je kunnen signaleren en weten wat je er vervolgens mee doet.” Om dit te leren, verzorgt de stichting ook trainingen, bijvoorbeeld aan vrijwilligers van kerken, bedrijven of maatschappelijke organisaties. Anton van Kampen en Gerben van Asperen hebben recent een workshop gegeven aan medewerkers van CuraMare. Ook zijn preventieve trainingen voor bijna achttienjarigen op scholen een mogelijkheid. “Voorkomen is beter dan genezen. Ook als je nog maar 18 jaar bent, kun je bij SchuldHulpMaatje aankloppen, dat mag altijd.”

Doel

De hoofddoelstelling van SchuldHulpMaatje is dat hulpvragers zelfredzaam en schuldenvrij worden. In een kleine veertig procent van de gevallen wordt dat doel volgens Van Asperen en Van Kampen ook gehaald. “Wij maken een inschatting, als we denken dat het te doen is om schulden binnen achttien maanden, de wettelijke termijn, af te betalen, begeleiden we de hulpvraag zelf. Als dat niet zo is, introduceren we de hulpvraag bij de gemeente. Andersom kan de gemeente iemand ook naar ons doorverwijzen.” De gemeente heeft volgens de wet zorgplicht. Dat wil zeggen: de plicht om burgers met financiële problemen te helpen en te begeleiden. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de hulpvrager meewerkt en ook transparant is over zijn of haar financiële situatie. Soms wordt stichting Zijn ingeschakeld en krijgt iemand een budgetcoach. “Zo werken we dus nauw met elkaar samen.”

Hulpvraag

Mensen weten de stichting SchuldHulpMaatje vooral te vinden via de website. Wanneer iemand vaak googelt op termen als ‘schulden’, ‘deurwaarder’ en ‘incasso’ komt er vanzelf een knop van SchuldHulpMaatje op het scherm tevoorschijn. “Wanneer wij een hulpvraag binnenkrijgen streven we ernaar om binnen vierentwintig uur contact op te nemen. Dat is echt cruciaal. En dan nog, één op de vijf hulpvragen komen om allerlei redenen niet van de grond. Dan reageren mensen bijvoorbeeld niet op een mailtje of een telefoontje. Het is beslist niet altijd een succesverhaal, je moet ook kunnen incasseren en volhouden kost energie”, benadrukt Anton van Kampen. Gerben van Asperen nuanceert: “Maar gelukkig lukt er ook heel veel wel!”

Als je moeite hebt om je financiën op orde te krijgen, schroom niet om bij SchuldHulpMaatje aan te kloppen. Alle drie benadrukken ze dat het taboe rondom financiële problemen echt kleiner moet worden. Het kan zo zijn dat iemand niet geleerd heeft hoe hij met geld moet omgaan. En soms heeft iemand gewoon pech: een ongeluk, een scheiding, ontslag… “Echt waar, het kan iedereen overkomen.” Als de drempel kleiner is en mensen op tijd aan de bel trekken, kan er veel meer gedaan worden voordat de onbetaalde rekeningen zich alleen maar opstapelen. Op de oorkonde, die Gerben en Cora ontvingen vanwege vijf jaar trouwe dienst, staat te lezen: ‘Door dik en dun, hoe het ook verloopt, jij bent er voor iemand!’ “Zonder waardeoordeel de ander helpen, dat is wat SchuldHulpMaatje wil.”

Heb je een hulpvraag? Ga naar: https://schuldhulpmaatje.nl/goeree-overflakkee. Mailen kan ook: shmgo.gvanasperen@gmail.com of shmgo.avankampen@gmail.com..


Nog even dit...

Dit artikel staat in de krant van vrijdag 26 april en krijgt u cadeau. Wilt u nooit meer iets missen van Eilanden-Nieuws? Kijk dan snel op https://www.eilandennieuws.nl/abonnement en regel vandaag nog een (proef)abonnement. U bent al abonnee vanaf slechts 2,20 euro per maand.

Uit de krant