Afbeelding

Vlaggen voor oranjegevoel en kwetsbare kinderen

Algemeen 280 keer gelezen

OUDE-TONGE - In deze bijzondere tijd moeten ondernemers anders gaan ondernemen en creatief zijn, zowel online als offline. Er is een mooi initiatief gestart bij lokale vlaggenleverancier Vlaggenplaza uit Oude-Tonge, namelijk de ontwikkeling van een nationaal 'Stay Strong Together'-icoon voor 2020.

“In deze rare tijd zijn we meer dan ooit met onze medemens bezig, hoe we elkaar kunnen helpen in deze pittige en onzekere tijd”, zegt Ruud Onwijn, eigenaar van Vlaggenplaza. "Wij zijn met z’n allen enorm dankbaar aan al onze helden in de gezondheidszorg. Mensen die dag en nacht hard werken en vaak ook enorme risico’s lopen voor eigen gezondheid en die van gezin of familieleden, achter de schermen gebeurt er ook enorm veel. Denk aan de mensen uit het onderwijs, zij zijn zo hard bezig om het leerproces van alle leerlingen in Nederland voort te kunnen zetten en ze dagelijks te begeleiden met hun lesmateriaal. Ook voor de eindexamenleerlingen van 2020 is dit een bizar vreemd jaar. Geen landelijke examens en dan toch maar zien te slagen, wat moet daar een enorme uitdaging liggen voor iedereen."

Met deze link naar het onderwijs is bij Vlaggenplaza het eerste idee ontstaan. Onwijn: "We wilden graag deze keer een bijzondere vlag ontwerpen, een unieke vlag voor het jaar 2020 voor de leerlingen. Zo ontstond het idee voor het icoon 'Stay Strong Together'. Gaandeweg het ontwerp proces kregen we het gevoel dat dit icoon wellicht ook voor iets zou kunnen zijn, waar iedereen zich verbonden mee zou kunnen voelen."

Het Stay Strong Together icoon staat symbool voor samenwerking, saamhorigheid en is een krachtig beeld waar een ieder zich op z’n eigen manier in kan herkennen, aldus de ondernemer. "Mensen uit de zorgsector, overheids instellingen, het onderwijs, bedrijven, winkeliers maar eigenlijk ook ieder individu. Zo valt er ook helaas niets in het openbaar te vieren. Geen Koningsdag, 5 mei-viering (75 jaar bevrijding), EK Voetbal, Olympische Spelen, mooie buitenfestivals, sportactiviteiten of wedstrijden, zelfs geen simpele verjaardag. En toch doen we met z’n allen zo ons best om positief te blijven en elkaar te steunen. Samen moeten we deze periode door zien te komen en daar hebben we elkaar voor nodig. Met Stay Strong Together kunnen we uiting geven aan dit gevoel." Het zou volgens Onwijn daarom mooi zijn als het land weer oranje kleurt. "We hebben bij Vlaggenplaza een hele lijn van vlagproducten ontworpen, zodat er voor een ieder een geschikt product bij zit om het oranjegevoel tot uiting te kunnen brengen.”

Een deel van de opbrengst van de verkochte vlagproducten gaat naar Het Vergeten Kind. Onwijn: "In Nederland wonen heel veel kwetsbare kinderen die het moeilijk hebben, zeker nu ze ook niet naar school kunnen. Zij hebben onze hulp nu meer dan ooit nodig en dit houdt niet op met een eenmalige glimlach of tijdelijke steun. Het Vergeten Kind organiseert activiteiten en evenementen die een directe positieve invloed hebben op het leven van deze kinderen. Daarnaast richten zij zich ook op duurzame, structurele verbetering van hun situatie. We hopen hiermee een mooie combi te kunnen vinden tussen een stukje steun en uiting van gevoel in onze samenleving, steun aan het goede doel en de ontwikkeling van mooie producten. Ik hoop hiermee een mooie basis te kunnen behouden om mijn onderneming tijdens en na de coronacrisis voor te kunnen zetten.”

Ook is Vlaggenplaza zelf een actie gestart op de website van Het Vergeten Kind: https://actie.hetvergetenkind.nl/actie/staystrongtogether. Mensen die geen gebruik maken van de vlagproducten, kunnen de kinderen wellicht hier steunen. Meer info: www.staystrongtogether.nl of www.vlaggenplaza.nl.

Uit de krant