Afbeelding

Platform voor horecabedrijven in crisistijd

Algemeen 555 keer gelezen

GOEREE-OVERFLAKKEE - Veel bedrijven hebben het moeilijk tijdens deze coronacrisis. De horeca kreeg als één van de eerste sectoren de volle laag. Deze ondernemers moesten een kleine tien dagen geleden op zeer korte termijn hun deuren sluiten. Maar ze ontplooiden nieuwe initiatieven. Marketingbureau Stormachtig bundelt deze initiatieven op de site www.steunlokalehoreca.nl

Door Adri van der Laan

De overheidsmaatregel om vrijwel direct de deur ‘op slot’ te doen was ook voor de eilandelijke horecaondernemers een gevoelige klap. In de afgelopen week bleek dat een flink aantal van deze bedrijven het initiatief nam om een bezorg- of afhaalservice op te zetten. Via hun websites, de sociale media of via andere kanalen probeerden ze het publiek te bereiken en hun initiatief onder de aandacht te brengen.

Tim Kraaijvanger van Marketingbureau Stormachtig uit Ouddorp hoorde van het idee van een snackbar in Ouddorp om hun maaltijden, die digitaal of telefonisch besteld worden, te gaan bezorgen. Hij las dat op het eiland ook andere horecabedrijven initiatieven in die richting gingen ontplooien. “Het viel me op dat bedrijven hiervoor op verschillende manieren de aandacht vroegen: via hun website, facebook, instagram of andere media”. Hij dacht dat het mooi zou zijn dat initiateven gebundeld zouden worden zodat mensen, die gewend zijn om regelmatig ergens te gaan eten, gelijk kunnen zien wat mogelijkheden zijn”. Zijn bureau startte half vorige week de website www.steunlokalehoreca.nl en benaderde zoveel mogelijk horecagelegenheden. Zij kunnen op deze site zich gratis aanmelden en de mogelijkheden die hun bedrijf biedt om consumenten van een maaltijd te voorzien. Zo kan men de menukaart op de site plaatsen en de contactgegeven voor het bestellen. “Het is een succes geworden”, verzekert Tim. Vrijdag waren er ongeveer veertig ondernemingen, afkomstig van het hele eiland, die zich op de site presenteerden.

Horecaondernemers kunnen zich gratis aanmelden bij deze site. “Er zijn geen kosten aan verbonden en we doen dit geheel belangeloos. Eén collega is zelfs op zijn vrije dag met de site aan de slag gegaan om alles klaar te maken voor het weekend want dan zal het wel druk worden”.

Volgens Tim Kraaijvanger blijft de site online zolang de maatregelen rondom de coronacrisis blijven bestaan. “Het mooiste zou zijn als we de site over een paar weken weer offline kunnen halen”.

Horecaondernemers die nog niet op de site staan kunnen zich gratis aanmelden via de site. En wie thuis een kant-en-klaar menu wil van zijn of haar favoriete restaurant of snackbar kan natuurlijk via www.steunlokalehoreca.nl een keus maken.

Afgelopen weekend maakten 1741 inwoners gebruik van het platform, zo blijkt uit de statistieken. Het populairste restaurant was You Me Sushi met 152 bezoekers op de pagina, gevolgd door Brasserie 't Vingerling (149 bezoekers) en Café de Tram (112 bezoekers). "We weten natuurlijk niet exact hoeveel mensen daadwerkelijk eten bestelden via Steun Lokale Horeca, maar afgaande op hoe lang mensen op de site verbleven, ging het om mogelijk enkele honderden bestellingen", aldus Tim Kraaijvanger.

Uit de krant