Afbeelding

Komende tijd extra aandacht voor (landbouw)verkeer door politie

Algemeen 403 keer gelezen

NIEUWE-TONGE – In april heeft de politie een maand lang een intensieve controle gehouden op landbouwvoertuigen. Vrijwel geen enkel voertuig voldeed aan alle voorschriften. "De meeste overtreders kwamen er toen af met een waarschuwing, maar die waarschuwingsperiode is nu voorbij.''

Tekst en foto Erwin Guijt

Op de bijeenkomst, georganiseerd door LTO afdeling Goeree Overflakkee, bij Nelisse Agro, Grond & Infra in Nieuwe Tonge zijn verschillende agrariërs en geïnteresseerden aanwezig. De directe aanleiding is de verkeerscontrole door de politie. De afgelopen en komende jaren veranderen er veel regels rondom landbouwverkeer, waardoor het voor agrariërs ingewikkeld wordt om hier steeds tijdig op in te spelen. Het was de bedoeling dat de politie iets zou vertellen over de geconstateerde gebreken, maar de agent die dat zou doen is door ziekte verhinderd. Twee van zijn collega's zijn op het laatste moment gevraagd als vervanging en proberen zo goed als ze kunnen toch nog antwoord te geven op de vragen die er leven.

Scherpe delen
Bij de politie komen steeds meer klachten binnen met betrekking tot landbouwverkeer. Dan gaat het om slib op de weg, maar ook om het rijgedrag binnen de bebouwde kom. Vandaar dat de politie een maand lang extra keek naar (land)bouwvoertuigen. "Vrijwel geen enkel voertuig voldeed aan alle eisen en sommige loonwerkers reageerden hier nogal onverschillig op. Het doel is om dit te veranderen en verkeersveiligheid en wederzijds begrip te bevorderen. Daarom zal er de komende periode extra intensief gecontroleerd worden op snelheid, verlichting, markeringsborden, uitstekende scherpe delen, rijbewijzen en vervuiling van de wegen.''

Linda van der Veer, Middelbaar Veiligheidskundige van Agrolin loopt vervolgens de eisen aan landbouwvoertuigen door. Maar ze begint met wat feiten: "Jaarlijks vallen er 16 verkeersdoden en 250 zwaargewonden door verkeersongevallen met (land)bouwverkeer.'' Verschillende aspecten van de relevante wet- en regelgeving worden vervolgens belicht. Die regelgeving is behoorlijk uitgebreid en veranderd veel en snel. Een trekker mag niet hoger dan 4 meter zijn, een trekker met aanhanger mag maximaal 18,75 meter lang zijn…

Dode hoeken
Dan vertelt Van der Veer over VOMOL, Veilig Omgaan Met Opvallend Landbouwverkeer. Dat wordt twee keer per jaar georganiseerd. In oktober staat de volgende keer gepland in Middelharnis. Hierbij wordt kinderen van de groepen 7 en 8 geleerd hoe zij veilig omgaan met landbouwverkeer en kunnen zij ervaren hoe het is om in de tractorcabine te zitten. Dode hoeken zijn hierbij een aandachtspunt. "Jong geleerd is oud gedaan.''

Verkeersdrempels
Er ontstaat nog wat discussie met de zaal. Iemand wil weten wanneer iets afvallende lading is en wanneer niet. "Als het eraf valt is het afvallende lading'', zegt een politieagent met een effen gezicht. Om er dan serieus op in te gaan. Eelco van Putten, voorzitter van LTO Noord geeft nog aan het agrarisch verkeer best veel last heeft van de verkeersdrempels. "Kunnen wij niet eerder in de plannen betrokken worden? Als ik tijdens het oogsten een dag heen en weer rij van en naar de boerderij, word ik de hele dag heen en weer geschud. Bij 'druppels' is dat niet het geval.'' Het gesprek golft wat heen en weer. Feit is dat er komende periode intensief gecontroleerd gaat worden. Van Putten: "Een gewaarschuwd mens telt voor twee!''

Uit de krant