Vertegenwoordigers van de 'goede doelen' en de organisatoren van de Tulpenwandeltocht poseren voor het Streekmuseum.
Vertegenwoordigers van de 'goede doelen' en de organisatoren van de Tulpenwandeltocht poseren voor het Streekmuseum. Foto: Adri van der Laan

Goede doelen ontvingen hun cheques van de Tulpenwandeltocht

Algemeen 162 keer gelezen

SOMMELSDIJK - Dinsdagavond werd in het historische gebouw De Doele in Sommelsdijk de zevende Tulpenwandeltocht officieel afgerond met het uitreiken van de cheques aan regionale goede doelen. Ook was er de prijsuitreiking van de fotowedstrijd die door Eilandmarketing was georganiseerd.

Tekst en foto: Adri van der Laan

Zoals de Tulpenwandeltocht (de zevende editie op rij) inmiddels een traditie is geworden, zo heeft ook de uitreiking van de cheques na afloop een traditionele plaats van handeling: De Doele in het historische centrum van Sommelsdijk. In de bovenzaal van dit monumentale pand was dinsdagavond een groot aantal genodigden bijeen om de zevende Tulpenwandeltocht officieel af te ronden. Natuurlijk werd er bij deze avond vooral teruggekeken op de afgelopen toch in april.

André Groenendijk voerde namens de organisatie van de tocht het woord. Hij verzekerde dat de organisatie trots was op de tocht waaraan meer dan 1400 wandelaars deelnamen. Hij blikte terug op de tocht waarvan de voorbereidingen al in oktober en november van het vorig jaar zijn begonnen. De route werd uitgezet aan de hand van de ligging van de tulpenvelden, het draaiboek gemaakt en de vrijwilligers en de sponsoren benaderd. Eén van de dingen die de organisatie in de hand had was de bloei van de tulpen. Dat waren er op deze 14e maart maar enkelen. Toch kon dit het enthousiasme van de deelnemers niet temperen, want er kwamen ook op deze Tulpenwandeltocht weer veel enthousiaste reacties van deelnemers die niet alleen van het eiland afkomstig waren, maar ook uit andere delen van het land en zelfs daarbuiten - er liep zelfs iemand uit Tsjechië mee.

Afstanden

Bij deze tocht werden dezelfde afstanden gelopen als het vorige jaar. "De 40 kilometer stond ook dit jaar weer op de agenda omdat we als wandelevenement graag als vol willen worden aangezien", aldus André Groenendijk. De andere afstanden zijn de 10, 17,5 en de 25 km. Ook was er wegens voorgaand succes weer een 25 km lange fietstocht waaraan 239 fietsers aan deelnamen. Ook bleek deze keer dat de alternatieve startlocatie voor de 10 km ergens in de polder tussen de tulpenvelden een groot succes was. De deelnemers werden door bussen van TCR en taxibusjes naar de startplaats vervoerd.

Terugkijkend op de dag kon André alleen maar constateren dat alles voortreffelijk was verlopen. Uit zijn toespraak bleek dat hieraan dat naast de organisatoren vele vrijwilligers aan het slagen van de tocht hebben meegewerkt. Hij dankte al deze vrijwilligers voor hun grote inzet ook de medewerkende bedrijven werden dankgezegd.

De opbrengst van de zevende Tulpwandeltocht kwam ten goede aan twee lokale goede doelen: Best Buddies GO en de Klup GO. Tijdens de bijeenkomst mochten zij elk een cheque van € 1.500,- in ontvangst nemen en daarnaast kregen ze de gelegenheid om zich voor te stellen. Van Best Buddies GO legde buddy Marco in een gloedvol betoog uit wat de organisatie voor hem betekent. In Best Buddies zijn vrijwilligers vertegenwoordigd die geregeld activiteiten ondernemen met jongeren met een beperking voor wie het lastig is om eens uit te gaan. Coördinator Léonie van der Spaan vertelt dat nieuwe vrijwilligers bij de organisatie nog steeds van harte welkom zijn.
Marissa Tanis van De Klup GO vertelde iets over de organisatie die activiteiten organiseert voor mensen met een beperking. Op de dag van Tulpenwandeltocht vierde De Klup haar 30-jarig bestaan en daarom kwam de cheque van € 1.500,- goed van pas.
Er bleek, door het groot aantal deelnemers aan de Tulpenwandeltocht, dat er nog aan een zevental lokale goede doelen eveneens een cheque kon worden uitgereikt en zich ook verdienstelijk hadden gemaakt bij de organisatie van de wandeltocht. Dit waren het Streekmuseum, De Rode Kruisafdeling, Modelvliegclub SDGO, Muziekvereniging Apollo, Koninklijke Muziekvereniging Sempre Crescendo, de Gerard Razenberg Stichting en Stichting GO Mobiel.

Blij gemaakt

De complimenten van het gemeentebestuur werden overgebracht door wethouder Peter Feller. Aan hem was de taak om de cheques te overhandigen. Hij bedankte de organisatie voor het evenement waarmee "heel veel mensen blij zijn gemaakt".

Tijdens de Tulpenwandeltocht organiseerde Eilandmarketing een fotowedstrijd. Deelnemers konden zich in de loods van de familie Mastenbroek laten fotograferen. De foto's werden op de facebookpagina van de Tulpenwandeling gepubliceerd. De deelnemers die op de mooiste foto stonden kregen deze avond een prijs uitgereikt. Ilonka van der Velde en Dineke Brooshooft waren de prijswinnaars tijdens de bijeenkomst kregen zij een cheque uitgereikt voor een overnachting in een beachlodge in Zeil- en Surfcentrum Brouwersdam.
Aan het eind van de bijeenkomst werden weer - de eveneens traditionele - foto's genomen voor het Streekmuseum.

De volgende Tulpenwandeltocht staat alweer in de agenda: Paaszaterdag 20 april 2019.

Uit de krant