Koekjes bakken op de Prins Maurits.
Koekjes bakken op de Prins Maurits.

Koekjes bakken, hout zagen en taalquizzen op de open dag van middelbaar onderwijs

Algemeen 459 keer gelezen

MIDDELHARNIS – Afgelopen zaterdag 19 februari konden kinderen – met hun ouders – een kijkje nemen in hun toekomstige school. De CSG Prins Maurits, RGO en Beroepscampus openden hun deuren en zetten hun beste beentje voor om hun toekomstige leerlingen een goede indruk te geven van wat hun te wachten staat. Dat varieert van proefjes doen in een laboratorium, tot het bestuderen van een dierlijke schedel en het sleutelen aan een auto.

Tekst en foto’s: Erwin Guijt

Bij de Prins Maurits staat rector Adam van Heest al bij de ingang, de bezoekers welkom te heten. Coördinator Wilko Hanzen geeft een rondleiding. “De leerlingen zijn verdeeld in verschillende groepjes. Ze mogen allemaal één ouder meenemen. De groepjes zijn ingedeeld op het niveau wat de leerlingen van de basisschool hebben meegekregen. Op die manier kunnen ze vandaag snuffelen aan de vakken die voor hen interessant zijn.” Terwijl op de kinderen voor Hanzen met fondue in de keuken aan de slag zijn, stapt een ouder op hem af. Hij woont in Oud-Beijerland en is benieuwd hoe lang een gemiddelde dag duurt, in verband met reistijd.

Vrij steriel

Vooraf konden mensen zich opgeven voor een ronde. Er zijn twee rondes: de eerste van 10.00 tot 12.00 uur, de tweede van 12.30 tot 14.30 uur. Verspreid over alle niveaus waren er zo’n 250 leerlingen, die allemaal een ouder mochten meenemen. “We willen leerlingen een goed beeld meegeven, en het echte schoolleven laten zien. Dat is nu lastig, want het is vrij steriel. Voorgaande jaren was het bijna een reünie, soms kwam de hele familie mee. Van grootouders tot oudere broers. Dat geeft een gezellige sfeer. Dat is nu minder.”

Maar er is ook een andere kant. “Er is nu meer ruimte voor persoonlijke aandacht. Het is minder massaal. Ouders kunnen rustig al hun vragen stellen, waar voorgaande jaren de minder assertieve ouders er misschien wat tussendoor glipten. Terwijl de open dag er ook niet in de minste plaats voor de ouders is: die willen graag weten waar hun zoon of dochter terechtkomt”, vertelt Hanzen, terwijl hij langs een lokaal komt waar een ‘aardrijkskundeles’ bezig is. “We zijn blij dat het zo kan. Wat dat betreft verdienen de collega’s, docenten en ondersteunden personeel, zeker een pluim. Die waren flexibel, en tijdens het organiseren is er geen wanklank gevallen.”

Acht vakken

Aan de overkant van de weg, bij het RGO, staat ook een welkomstcomité dat de bezoekers hartelijk welkom heet. Ook hier volgt een rondleiding, door Wilma van Donk-Riksman. “We hebben blokken van twee uur. Dat is opgebouwd uit acht vakken van elk een kwartier. Een eerste kennismaking, zeg maar. We hebben geprobeerd voor vakken te kiezen die redelijk nieuw zijn voor onze toekomstige leerlingen, zodat ze een goed beeld krijgen.” In het eerste lokaal van de rondleiding, scheikunde, gaat net een proefje van start. In het lokaal daarnaast verhaalt een enthousiaste leraar over zijn bijzondere vak – de leer van het leven, biologie.

Op het RGO mochten leerlingen beide ouders meenemen. Er hebben zich zo’n tweehonderd leerlingen aangemeld. “We zijn blij hen in de school te zien, het is fijn dat er de mogelijkheid was om dit zo te doen.” Vooraf was het best spannend, met de veranderde regelgeving. Maar de dag is wat Van Donk-Riksman betreft geslaagd. Laatste tussenstop is een les in een ‘taallokaal’, waar net een Kahoot-quiz aan de gang is. Is Frans, net als Duits en Nederland, een Germaanse taal? Het antwoord blijkt nee te zijn. Het merendeel van de kinderen (of ouders?) heeft het goed.

Vijf profielen

De laatste stop tijdens de open dag is de Beroepscampus, waar directeur Adrie Krielaart tevreden de drukte staat gade te slaan. Het is de eerste keer dat er een fysieke open dag is, vorig jaar was het wegens de coronamaatregelen digitaal. Hij is er blij mee dat het zo kan. “De kinderen zijn vaak al enthousiast, vandaag biedt de gelegenheid aan ouders om dat ook te worden. Ze kunnen in een kwartier kennismaken met de vijf verschillende profielen die we hier aanbieden. De aanmeldingen liepen storm, al snel zaten alle rondes vol. Het betreft zo’n tweehonderd leerlingen.” Terwijl hij het zegt is er een wisseling van de groepen. “We kunnen hen laten zien wat we hier doen. Zowel van kinderen als van ouders krijgen we daar positieve reacties op. Dat geeft positieve energie.”

Uit de krant