Adventsbelofte aan een onwillig adres

Algemeen 269 keer gelezen

Adventsbelofte aan een onwillig adres

Daarom zal de Here Zelf een teken geven: zie de maagd zal zwanger worden . zij zal een Zoon baren en Hem de Naam Immanuel heten. (Jesaja 7:14)

We lezen hier van een adventsbelofte, aan een onwillig adres, van een getrouw en genadig God.
Aan een onwillig adres: In Jesaja horen we van een spanningsvolle situatie. Achaz is koning van Juda, regeert te Jeruzalem. Maar een leger trekt op tegen Jeruzalem, Rezin van Syrie wordt als aanvoerder genoemd, maar ook Pekah de koning van Israel, erg is dat. Broederstrijd!
Het doel was om het huis van Juda van hun heerschappij over Juda te beroven. Daar gaat het om! Een stuk spanning wordt er zo ook zichtbaar, als je let op een oud woord, eeuwen ervoor gesproken. Een belofte door Jakob gedaan aangaande Juda en de heerschappij, daar aangegeven met het woord scepter. Een woord, waarvan ik nog weet, dat ik het als kind moest leren i.v.m kerst: "De scepter zal van Juda niet wijken noch de wetgever van tussen zijn voeten tot dat Silo komt en Hem zullen de volken gehoorzaam zijn".
Zou nu die tijd gekomen zijn? De heerschappij van Juda weggenomen, en Christus de Messias, zou Hij nu komen? Was het nu zo ver? Nee, bemoedigende woorden klinken dan waaruit blijkt dat de Heere regeert. Willen ze Tabeal een Syrische man koning maken, de Heere zegt: Het zal niet geschieden. Ook uit het volgende vers blijkt, dat er geen reden is te vrezen, God zal doorhelpen. Maar het is wel nodig het Woord te geloven en niet tot Assyrie de toevlucht te nemen. En dat was nu juist wel de bedoeling van Achaz!
Achaz mag een teken vragen: vraag een teken van de HEERE uw God, eis beneden in de diepte of boven uit de hoogte. Maar Achaz weigert. Dat lijkt heel vroom, maar dat was niet zo. Hij had een ander plan, wilde God niet en ook wilde hij niets aan God verplicht zijn!
Erg, maar is dat niet juist het beeld van ons als mens? Dat we de regie niet uit handen willen geven. Zelf de beslissingen nemen. Dat onze haan koning moet kraaien en dat we niet willen buigen voor de Heere als koning , noch voor Zijn Gezalfde Jezus? Dat er daarom ook geen geloof geschonken wordt aan het Woord!
En dan? Dan geeft de Heere Zelf een teken. Bijzonder is dat, dat God niet ophoudt te spreken in een omgeving van politiek spel en ongeloof. Hij geeft het teken van Zijn Zoon. Hij wordt hier beloofd!
Verschillende keren komen we dat tegen in de geschiedenis van de bijbel ook op het moment van ongeloof en ongehoorzaamheid. Denk maar aan de eerste keer, als de belofte klinkt in het Paradijs als Adam en Eva gezondigd hebben! (Genesis 3:15). Wat hebben we met een wonderlijk en genadig God te doen!
En nu klinkt de belofte hier in Jesaja tot koning Achaz: "Zie een maagd zal zwanger worden en een Zoon baren. En Zijn Naam Immanuel heten, dat is God met ons!"
En wij mogen het horen, dit woord is vervuld in de Heere Jezus, geboren uit de maagd Maria. God heeft op Zijn tijd, naar Zijn belofte dit Woord vervuld. Zoals er gezongen wordt: "Hij heeft gedacht aan zijn genade, Zijn trouw aan Israel nooit gekrenkt!" In Hem is het zichtbaar wat de eeuwen door bemerkt mocht worden door Israel: God met ons. De Heere gaat door met Zijn werk, Zijn heilsplan, ondanks ongeloof en ongehoorzaamheid! Dat was toen zo en nu is het niet anders. God gaat in Zijn werk op de voleinding aan!
Achaz krijgt zo dit teken, wat betekent dat voor hem, zo kan iemand denken als dit zo lange tijd daarna pas gebeuren zal? Nu dit woord wijst hem op de trouw van God, dat de Heere ,Die ondanks al het zondige, Israel bewaard heeft, ook het huis van Juda zal wonderlijk zal bewaard tot op de dag van de Messias. God zal wonderlijk wonderlijk handelen. Alleen ,zo klonk de persoonlijke waarschuwing wel: Indien u niet gelooft, u zult niet bevestigd worden. God zal het Woord wel gestand doen, maar u zult daarin niet delen!

De Adventsbelofte, ze is vervuld. Het is Kerst geworden: Komt verwonder u hier mensen, ziet hoe dat God u mint. Hij door Wie de werelden zijn, zwak en teer. Hij Die de wijsheid is, moet alles leren. Maar het gaat nog verder ! "Eis u een teken uit de hoogte of de diepte". Nu Hij kwam uit de hoge hemel en Hij gaf zich tot in de allerdiepste diepte van de Godverlatenheid aan het kruis. Vanwege onze zonde, onze opstand tegen God, moest Hij deze weg gaan, droeg Hij deze straf! Hij was in onze diepste ellende Immanuel: God met ons.
Zo vestigt de Heere Zijn Rijk, een Rijk van zondaren. Zondaren die Hij roept, Die Hij het Woord geeft, het Evangelie van Zijn Zoon. Zo gaat Hij door, van geslacht tot geslacht in Zijn liefde en trouw. Maar ook klinkt de waarschuwing: "Indien gij niet gelooft, gij zult niet bevestigd worden". Dan is er een omkomen, een eeuwig omkomen!
De belofte klinkt, een vreugdevolle belofte voor een ieder die in de Zoon gelooft, de belofte van Zijn Wederkomst, dat woord klinkt ook in een spanningsvolle tijd, lees bijvoorbeeld Mattheus 24 maar, kijk maar om u heen. Maar de Heere gaat door en eenmaal zal ten volle de belofte: "Immanuel; God met ons ten volle zichtbaar zijn, als de Heere Jezus terug komt en er zal zijn een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waar de Heere zal wonen te midden van zijn volk uit Jood en heiden bijeen gebracht! De Heere volvoert getrouw Zijn Woord. Hij heeft gedacht aan Zijn genade, zijn trouw aan Israel nooit gekrenkt! Hem zij de lof in eeuwigheid.

 

Ds. J. de Jong, Dirksland

Uit de krant