Door het besluit het Slijkgat tot 5,5 meter diepte uit te baggeren blijft de Stellendamse haven goed bereikbaar. Foto: Damen Maaskant Shipyards)
Door het besluit het Slijkgat tot 5,5 meter diepte uit te baggeren blijft de Stellendamse haven goed bereikbaar. Foto: Damen Maaskant Shipyards)

Opluchting over bereikbaarheid Stellendamse haven

Algemeen 894 keer gelezen

STELLENDAM – Een jarenlang (vanaf 2014) slepend juridisch conflict bij de Rechtbank Rotterdam, tussen het Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Goeree-Overflakkee over het effectueren van de overeengekomen baggerwerkzaamheden voor het Slijkgat nabij de Stellendamse haven, is vorige week beëindigd. In een gezamenlijk persbericht is dit vrijdag in de publiciteit gebracht. Eerder al was de gemeenteraad vertrouwelijk over deze ontwikkeling ingelicht.

Door Jaap Ruizeveld

Na talloze verdagingen bij de rechtbank van geplande uitspraakmomenten, was het 6 maart duidelijk dat er een afronding in het verschiet lag. Het Havenbedrijf Rotterdam zegde toe de in het Alders Akkoord afgesproken baggerverplichtingen (tot een diepte van 5.50 meter) te blijven voortzetten. Het gemeentebestuur, de gehele visserijsector (UFA, vloot en reders), scheepswerven en aanverwante bedrijven in en rond de haven van Stellendam zijn uitermate blij met dit resultaat. In deze tijd waarin donkere wolken (status pulsvisserij/Brexit) boven de tweede eilandelijke economische sector hangen, kan in ieder geval dit dreigende probleem van tafel worden gehaald.

Reacties

Het gemeentebestuur bij mondde van wethouder Tea Both-Verhoeven, portefeuillehouder Visserij, zegt verheugd te zijn dat er nu eindelijk duidelijkheid en zekerheid is gekomen. Belangrijk voor de scheepvaart en voor alle partijen die afhankelijk zijn van de haven in Stellendam. Dat zij nu weten dat het Havenbedrijf Rotterdam de vaargeul op de afgesproken diepte houdt.

UFA

UFA (United Fish Auctions) managing director Johan van Nieuwenhuyzen zegt op basis van de tekst in het persbericht te lezen dat de eerder gemaakte afspraken in het 'Alders akkoord' over het baggeren van het Slijkgat zullen worden nagekomen. "Dit betekent dat de bevaarbaarheid en veiligheid voor het maritieme verkeer ook in de toekomst invulling krijgt. Voor het maritieme cluster in Stellendam betekent dit meer zekerheid voor nieuwe investeringen en dat is goed voor de ontwikkeling en concurrentiepositie van het cluster".

Zekerheid

Managing director Eric Moerkerk van Damen Maaskant Shipyards stelt dat een goede bereikbaarheid van doorslaggevende betekenis is voor de scheepswerf. Ook uiteraard voor onze collega's en de aanverwante bedrijven. Onze klanten (denk aan nieuwbouw/verbouw en reparaties) moeten de doorlopende zekerheid hebben dat zij naar onze werf met de dokken kunnen komen. Vaargeul Slijkgat, uitgebaggerd tot een diepte van 5.5 meter, biedt die mogelijkheid. Het is jarenlang spannend geweest hoe de uitspraak in het geschil zou zijn.

Zonder zekerheid loop je risico's bij te plaatsen investeringen en dat wil ons moederbedrijf zeker niet. Dat vraagstuk kan nu in ieder geval van tafel. "Dus klanten, kom maar op," grapt Moerkerk.

Positief

Een positief geluid ook van Vissersvereniging Zuidwest. Voorzitter Hans Juch feliciteert het gemeentebestuur en allen die bij dit proces betrokken zijn geweest. Dat er nu zekerheid is over de uitbaggerdiepte en het conflict is afgerond komt de onderlinge verhoudingen ten goede. Toch een kleine kanttekening. "Onze vissersvereniging moest via een omweg het positieve resultaat horen, terwijl wij toch ook partij waren in het geheel".

Cruciaal

Dirk Pijl (CDA), die in de gemeenteraad - met zijn nautische kennis - de ontwikkelingen rond de havens van Stellendam op de voet volgt, is uitermate blij met de uitkomst van het geschil. "Het is voor de werkgelegenheid in onze gemeente van cruciaal belang dat de vaargeul, de levensader voor de Stellendamse havens, nu op de destijds afgesproken diepte wordt uitgebaggerd en daarmee zekerheid biedt aan het gehele havengebied. Voor de vissersvloot, maar ook voor een continuering van reparaties op de werven waarvoor buitenlandse schepen zich melden. Ja, voor allen werkzaam bij de bedrijven. Vertrouwelijk waren wij als raad ingelicht dat het in de pijplijn zat. Moeilijk hoor, dat je je blijdschap dan niet naar buiten toe gelijk mag uiten".

Nog zorgen

Bestuurslid EMK en reder van de kotters GO 38 en 48, Jaap Tanis, is blij met het bereikte resultaat. Zekerheid die als goed nieuws komt voor de werkgelegenheid in al haar facetten in en rond het Stellendamse havencluster. Het proces heeft wel lang geduurd en in die tijd ontstonden vervelende situatie. Schepen raakten vast. Gelukkig geen persoonlijk letsel. Het heeft er ook toe geleid dat kotters uitweken naar andere havens, het risico niet namen. Waardering voor allen die zich hebben ingezet en de stem van de visserman in overlegronden meenamen", zegt Tanis. "Dit probleem is voorbij, maar zorgen om de pulsvisserij, de Brexit, de windmolens op zee en de aanlandplicht blijven. Wij hopen dat hier ook positieve ontwikkelingen voor ontstaan".

Afspraak na aanleg Tweede Maasvlakte

Om de Tweede Maasvlakte te kunnen aanleggen, trof de gemeente Rotterdam (nu Havenbedrijf Rotterdam) in 2001 compenserende maatregelen met de omliggende gemeenten. Deze afspraken werden vastgelegd in het Alders Akkoord. Daarin staat dat het Havenbedrijf Rotterdam de verplichting heeft om het Slijkgat bij Stellendam op een diepte van 5,5 meter te houden. De gemeente Goeree-Overflakkee heeft dit akkoord ondertekend. Het Havenbedrijf Rotterdam dagvaardde de gemeente in 2014 om gedeeltelijk van de overeengekomen baggerverplichting af te komen. Zij stelde - uit kostenoverwegingen - voor om tot 5 meter diepte te baggeren, in plaats van de afgesproken 5,5 meter. De gemeente vindt de afspraken in het Alders Akkoord over het Slijkgat cruciaal om de veiligheid en bevaarbaarheid van het Slijkgat te kunnen blijven waarborgen. Mede op basis van de uitzonderlijk lange duur van het proces, door vertraging bij de rechtbank, besloot het Havenbedrijf Rotterdam uiteindelijk een gerechtelijke uitspraak niet meer af te wachten en het Slijkgat te blijven baggeren tot de afgesproken diepte van 5,5 meter.

Uit de krant