Afbeelding

Ontsluiting Nieuwe-Tonge verandert ingrijpend

Algemeen 966 keer gelezen

SOMMELSDIJK – "Al het verkeer komt straks over het Korteweegje." Veel bewoners van Nieuwe-Tonge – zeker die langs deze invalsweg wonen – zijn niet gerust op de toekomstige ontsluiting van hun dorp. Vanaf 2017-2019 is het dorp alleen nog bereikbaar via de kruising N215-Oudelandsedijk of via de Groeneweg. De ontsluiting via de Molendijk komt te vervallen.

Door Kees van Rixoort

De aanpassing bij Nieuwe-Tonge is een onderdeel van de aanpak die de provincie Zuid-Holland voor de N215 voor ogen heeft. Het gaat om het gedeelte tussen de watertoren bij Dirksland tot de aansluiting op de N59 bij Oude-Tonge. De provincie, die de weg beheert, wil de doorstroming en de verkeersveiligheid op de weg verbeteren. Tegelijkertijd staat er groot onderhoud aan asfalt, bruggen, duikers, openbare verlichting en bewegwijzering op het programma.

Bij Nieuwe-Tonge zijn de aanpassingen aan de weg het meest ingrijpend. De Molendijk wordt aan twee kanten afgesloten. Voor fietsers komt er op die plaats een tunneltje. Even verderop, richting Oude-Tonge, komt een rotonde voor de ontsluiting van het bedrijventerrein De Tram. Het verkeer van of naar De Tram rijdt over de parallelweg, waarvan ook fietsers gebruikmaken. "Niet veilig", klonk het vorige week woensdagavond in De Staver, waar de provincie een inloopavond hield over de voorgenomen werkzaamheden.

Viaduct

De kruising N215-Oudelandsedijk krijgt een ander aanzien. De Oudelandsedijk gaat straks met een viaduct over de provinciale weg heen. Deze ongelijkwaardige kruising wordt dé ontsluiting van Nieuwe-Tonge. Een alternatief is de tussen Nieuwe-Tonge en Middelharnis gelegen Groeneweg, maar als het druk op de N215 is, kan het even duren voordat je daar kunt afslaan. Het huisje dat op de hoek staat is aangekocht om te slopen en zo het zicht te verbeteren.

Andere aansluitingen komen te vervallen. Het bestemmingsverkeer tussen Nieuwe-Tonge en Middelharnis kan straks gebruik maken van de kruising met de Vroonweg. Er komt hier ook een vak om linksaf te slaan, gezien vanaf Middelharnis.

Turborotonde

Net zoals de nieuwe rotonde bij Nieuwe-Tonge, wordt de bestaande rotonde bij Middelharnis een turborotonde. Dat is een rotonde met twee rijstroken, in plaats van één. Omdat fietsers hierdoor nog moeilijker kunnen oversteken, komt ook hier een fietstunnel. De turborotonde moet een eind maken aan de filevorming die zich nu regelmatig voordoet, omdat de huidige rotonde te weinig capaciteit heeft.

De werkzaamheden starten in het voorjaar van 2017 en duren ongeveer twee jaar. "We zijn niet overal tegelijk aan het werk", aldus projectleider F.A. Bos van de provincie Zuid-Holland. Voordat de uitvoering van start kan gaan, moet de gemeente Goeree-Overflakkee drie bestemmingsplannen aanpassen.

Reacties

Heel wat mensen waren woensdagavond naar De Staver gekomen om de nog niet definitieve tekeningen van de provincie te bekijken. Ze konden hun opmerkingen en suggesties kwijt. "Daarna zetten we de puntjes op de i", zegt de projectleider. De provincie kan nog tot 7 december reacties op het voorontwerp in ontvangst nemen.

Meer uitwijkmogelijkheden, pechplaatsen, was een suggestie die in De Staver klonk. Projectleider Bos vond het een nuttig idee. Minder kansen zag hij voor ideeën om meer rotondes, bijvoorbeeld bij de Groeneweg, te realiseren. "Het is niet gebruikelijk om provinciale wegen overal van rotondes te voorzien. Hier een rotonde, daar een fietstunnel, dat gaat echt te ver."

<kader>

Oversteken bij Melissant

Rond 5 december is de kruising Noorddijk-Tweede Weg bij Melissant veiliger voor fietsers. Tijdens de inloopavond over de N215 meldde projectleider F.A. Bos van de provincie dat de onveilige kruising snel tot het verleden zal behoren. Er komen plateaus en een vluchthaven in het midden, die het autoverkeer moeten afremmen (tot 50 kilometer per uur) en de fietsers de gelegenheid geven veilig de andere kant van de N215 te bereiken.

In de toekomst, als de provincie ook dit deel van de N215 gaat verbeteren, komt er verderop een fietstunnel. Volgens Bos staat de aanpak van dit tracé ongeveer gelijktijdig met de werkzaamheden bij Middelharnis en Nieuwe-Tonge op de agenda. Het ligt voor de hand beide projecten in één keer aan te besteden.

 

 

Uit de krant