V.l.n.r. Adrie Krielaart, Maureen van Leeuwen en Pieter Brandwijk. Maureen van Leeuwen:
V.l.n.r. Adrie Krielaart, Maureen van Leeuwen en Pieter Brandwijk. Maureen van Leeuwen: "We denken eraan om in 2017 ook het basisonderwijs te gaan betrekken bij Eilandmarketing. Scholen die geïnteresseerd zijn kunnen zich bij mij melden."

Schoolgaande jeugd promoot Goeree-Overflakkee

Algemeen 614 keer gelezen

GOEREE-OVERFLAKKEE – Ooit zijn de agrarische school en de ambachtsschool tot stand gekomen met medewerking van agrarische en technische bedrijven die baat hadden bij goed opgeleid personeel. Daarna groeiden onderwijs en ondernemers langzaam maar zeker uit elkaar. Maar aan die gescheiden werelden is een eind gekomen. Onderwijs en ondernemers werken weer nauwer samen. En de derde o, de overheid, doet volop mee. Dat is bijvoorbeeld te zien bij Eilandmarketing.

Tekst en foto: Kees van Rixoort

"De verbinding van de drie o's is belangrijk. We wilden vanaf het begin ook nadrukkelijk het onderwijs betrekken bij Eilandmarketing", zegt Maureen van Leeuwen, die zich in opdracht van de gemeente Goeree-Overflakkee met Eilandmarketing bezighoudt. "Toen het idee ontstond om een promotieteam op te zetten, is er contact gezocht met de CGS Prins Maurits, het Edudelta College, de RGO en het Albeda College. Dat was in december 2014. We hebben er met elkaar over doorgepraat en dat bleek heel succesvol. Vanuit Eilandmarketing is het goed dat we de jeugd meenemen in het overbrengen van eilandtrots door het promoten van Goeree-Overflakkee. Met het betrekken van het onderwijs bij Eilandmarketing hopen we dat de leerlingen op latere leeftijd minder snel geneigd zijn het eiland te verlaten om elders te gaan wonen. Puur door al vroeg de eilandtrots te ontwikkelen. We willen nieuwe mensen aantrekken en daarbij uiteraard onze huidige bewoners behouden."

De scholen waren direct geïnteresseerd. Adrie Krielaard (Edudelta College): "Wij zagen gelijk een verbinding met ons onderwijsaanbod. Het past perfect in ons profiel toerisme en recreatie en binnen de gedachte dat er meer verbinding tussen de drie o's moet zijn. We moeten af van dat hokjesdenken, je hebt elkaar nodig." Pieter Brandwijk (CGS Prins Maurits): "Door te netwerken, verbinding te maken met je omgeving, werk je aan belangrijke competenties. Dit zie je in de projectlessen van de onderbouw en bij het verrijkingsvak en het profielwerkstuk in de bovenbouw. De maatschappelijke stage bestaat formeel niet meer, maar ook in de vorm van een burgerschapsstage kun je leren en een bijdrage aan je omgeving leveren."

Begin 2015 kreeg het promotieteam vorm in een aantal sessies waarin leerlingen van de vier scholen van alles uitdokterden en ontwikkelden. Promotiemateriaal, een leus, de werving van leden voor het promotieteam – en ga zo maar door. Vanaf het voorjaar ging het promotieteam, dat voor de helft uit leerlingen bestaat, naar evenementen op en buiten het eiland om over Goeree-Overflakkee te vertellen. Inmiddels zijn er bijna 10.000 contacten, die allemaal een nieuwsbrief ontvangen. "We hebben dit jaar ook op de 50-plusbeurs gestaan", zegt Maureen van Leeuwen. "Volgend jaar is het promotieteam iets minder op het eiland te vinden en iets meer op evenementen waar Goeree-Overflakkee nog niet zo bekend is. We denken ook aan Duitsland en België. Ook leuk en leerzaam voor de leerlingen."

De samenwerking tussen onderwijs, overheid en ondernemers heeft al tot meer geleid dan alleen het promotieteam. Gastlessen, stages en het organiseren van een banenmarkt bijvoorbeeld. En onderzoek: havoleerlingen van de CGS Prins Maurits die onderzoek doen voor het team Eilandmarketing en voor de herinrichting van de aula van het Edudelta College. "Die beweging is echt gaande", zegt Pieter Brandwijk. "Dat is onderwijs in een realistische context. Zo komen leerlingen in aanraking met de echte wereld."

Adrie Krielaart: "Mensen aanspreken is een leerproces. In het begin kan het best spannend zijn. Maar je ziet dat leerlingen het snel oppakken: op onze open dagen melden dezelfde leerlingen zich aan om uitleg te geven aan bezoekers."

Twee trofeeën

Dat de Eilandmarketing van Goeree-Overflakkee, mede door de inzet van de schoolgaande jeugd, niet onopgemerkt is gebleven, blijkt wel uit het feit dat er twee trofeeën in het gemeentehuis staan. In januari kwam de Citymarketing Award, een publieksprijs, naar Middelharnis en in juni de Citymarketing Trofee, een juryprijs. Een belangrijke reden voor de jury om Eilandmarketing de prijs te geven was dat het onderwijs een actieve rol speelt in de promotie. "De gemeente, ondernemers, de VVV, het onderwijs – alle partijen doen mee en daar maken wij het verschil", aldus Maureen van Leeuwen. "De link met het onderwijs heeft meegeholpen om twee prijzen te winnen. Hoewel het natuurlijk niet in de eerste plaats om die prijs gaat. Waar het om draait is dat we Goeree-Overflakkee op de kaart zetten, zodat het eiland een groeiregio blijft."

Dat is ook weer goed voor het onderwijs, beamen Adrie Krielaart en Pieter Brandwijk. "Als de bevolking krimpt, heeft dat direct gevolgen voor de leerlingenaantallen en komt het volledige onderwijsaanbod onder druk te staan." Daarvan is ook door de promotieactiviteiten van de jeugd voorlopig nog geen sprake.

Uit de krant