Afbeelding

RTM-museum eindstation voor oude dieselmotor

Algemeen 438 keer gelezen

OUDDORP - Langzaam komt de ‘Meeuw’ tot stilstand op perron Ouddorp. De passagiers stappen uit de oude tram en haasten zich naar de stationsrestauratie. Ook de machinist en conducteur verlaten de historische tram van de Rotterdamse Tramweg Maatschappij uit 1952. Er is iets mis met de dieselmotor en daarom roepen ze Guido Baars erbij.

“Een lekke pakking, gelukkig niets ernstigs”, constateert hij na een korte inspectie. “Koppel hem maar af dan repareren we hem deze week nog.” In het dagelijks leven is Guido onderhoudsmonteur bij landbouwmechanisatiebedrijf ZHE in Maasdam. Maar in zijn vrije tijd brengt hij heel wat uurtjes door als vrijwilliger bij het RTM-museum in Ouddorp. Daar houdt hij samen met zo’n dertig andere ‘sleutelaars’ de trams op de rails en de geschiedenis levend.

Dieselmotor

Vandaag krijgt Guido bezoek van het waterschap. Ze hebben een cadeautje voor het museum bij zich. Het gemaal in Oudenhoorn wordt namelijk helemaal vernieuwd. En de dieselmotor van meer dan 50 jaar oud wordt daardoor overbodig. Guido is er heel blij mee. “Wij kunnen de onderdelen gebruiken voor de motoren in onze locomotieven”, zegt hij. “De onderdelen worden steeds zeldzamer, want ze worden niet meer gemaakt.”

Toeval

Het is eigenlijk allemaal puur toeval, zegt onderhoudsmonteur Arnold Keijzer van waterschap Hollandse Delta. “Wij zijn als waterschap een klant van de ZHE. Zo ontdekken Guido en mijn collega René dat ze dezelfde hobby hebben.” Nou ja, bijna dezelfde hobby . “René heeft een modelspoor, maar Guido houdt van het grotere spul.” De twee raakten aan de praat en van het één kwam het ander. “Zo krijgt de Deutz op z’n ouwe dag nog een nuttige laatste bestemming.”

Uit de krant