Afbeelding

Rijkswaterstaat start met reparatie schade Haringvlietbrug

Algemeen 611 keer gelezen

REGIO - Rijkswaterstaat start vrijdag 9 september met het herstellen van de schade die tijdens een inspectie is geconstateerd aan de onderkant van de brug. Het gaat om afgebroken bouten in schoorverbindingen van de vaste brug. Een schoor is een schuine steunbalk, die het overhangende gedeelte van de brug ondersteunt. Inmiddels zijn alle 250 schuine steunbalken onder de brug nagelopen en heeft RWS alle bouten geïnspecteerd. 

Aan de oostzijde (parallelbaan) zijn 6 gebroken bouten geconstateerd. Aan de westzijde van de brug (richting Antwerpen) zijn 2 bouten afgebroken. De overige bouten waarmee de steunbalken bevestigd zijn aan de brug, vertonen vermoeiingsverschijnselen. Om de brug veilig te kunnen blijven gebruiken, vervangt Rijkswaterstaat bij elke schoorverbinding onder de brug (beide zijden) 10 bouten. In totaal komt dit neer op het vervangen van 2500 bouten.

Gevolgen weg- en scheepvaartverkeer

De situatie onder de parallelbaan is aanleiding geweest om deze vanaf 2 september jl. af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Er wordt geen hinder voor het wegverkeer op de hoofdrijbanen verwacht. Mogelijk is er wel sprake van hinder voor scheepvaart onder het vaste deel van de brug. De scheepvaart wordt hier via de gebruikelijke kanalen over geïnformeerd. De parallelbaan blijft als gevolg van de reparatiewerkzaamheden voorlopig nog gesloten. Voetgangers en (brom)fietsers en brommobielen kunnen wel over de parallelbaan. Landbouwverkeer kan op gezette tijden bij uitzondering via de hoofdrijbaan over de brug rijden onder begeleiding van weginspecteurs van Rijkswaterstaat. Normaal gesproken is langzaam verkeer verboden op de snelweg.

Renovatie

Het beweegbare deel van de Haringvlietbrug wordt in 2023 gerenoveerd. Het vaste deel van de Haringvlietbrug moet ook worden vernieuwd en staat op de nominatie voor toekomstige renovatie.

Uit de krant