Afbeelding

Plan nieuwe N215 krijgt vorm

Algemeen 2.184 keer gelezen

GOEREE-OVERFLAKKEE - De N215 is een van de belangrijkste doorgangswegen van het eiland. Al lang wordt er gesproken over aanpassingen om de weg veiliger en toekomstbestendiger te maken. Voor de komende jaren staat er heel wat op de planning, zeker op het traject tussen Middelharnis en Oude-Tonge. Tijd voor een gesprek met Sander Boele, omgevingsmanager vanuit de provincie Zuid-Holland, over de huidige stand van zaken en de plannen voor de komende tijd.

Tekst: Erwin Guijt

Het werk aan de N215 bestaat uit drie trajectdelen. Het eerste loopt van de N57 tot Dirksland, de tweede vanaf de Watertoren tot de knik bij Middelharnis, de derde is vanaf Middelharnis tot de N59 bij Oude-Tonge. Boele: “Er moest toch al groot onderhoud plaatsvinden, want het asfalt was aan het einde van de levensduur. Dat willen we combineren met grotere maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Ik vertel niets nieuws als ik zeg dat er nu verschillende knelpunten zijn. De rotonde bij Middelharnis bijvoorbeeld, waar vaak file staat, of de verschillende oversteekpunten van de parallelweg naar de N215. Dat levert gevaarlijke situaties op.”

25 miljoen
De eerste stap is de grondverwerving. Dat loop al vanaf 2017, toen de Provinciale Staten groen licht gaf voor het 25 miljoen euro kostende plan. “We hebben te maken met ongeveer dertig grondeigenaren van wie we grond nodig hebben. Vaak zijn dat lange trajecten: bij een stuk of acht lopen de gesprekken nog. Terwijl het bij de meeste grondeigenaren lukt om er minnelijk uit te komen, is dat bij anderen misschien helaas niet mogelijk. Dan moet je overgaan tot onteigenen. Daarbij moet je aantonen dat het in publiek belang is om de grond in bezit te krijgen, dit wordt op landelijk niveau beoordeeld. We denken de gronden halverwege 2022 allemaal in bezit te hebben.”

“Maar dat houdt ons niet tegen om alvast de aanbesteding te starten. Begin 2022 willen we het proces beginnen om tot een aannemer te komen. Vaak duurt dat zo’n zeven maanden. Nadrukkelijk uitgangspunt hierbij is dat we de hinder voor de omgeving willen minimaliseren, daar wordt de aannemer ook op beoordeeld.” Eind 2022 zou de aannemer aan boord moeten zijn. Die krijgt dan nog enige tijd om zaken als personeel en materieel te regelen. De uitvoering verloopt dan vervolgens in drie fasen.

Afbeelding

Uit de krant