In de file voor de Haringvlietbrug, het wordt eerder regel dan uitzondering, zo is de vrees (Foto: Shutterstock).
In de file voor de Haringvlietbrug, het wordt eerder regel dan uitzondering, zo is de vrees (Foto: Shutterstock).

‘Maatregelen Haringvlietbrug onaanvaardbaar’

Algemeen 1.133 keer gelezen

GOEREE-OVERFLAKKEE - De gemeentebesturen van Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee zijn eind vorige week volledig verrast door de mededeling van Rijkswaterstaat over langdurige en ingrijpende maatregelen voor het verkeer over de Haringvlietbrug. In onze vrijdageditie van Eilanden-Nieuws is aan dit onderwerp uitvoerig aandacht besteed. In een gezamenlijk persbericht noemen de gemeentebesturen het huidige plan om voor een periode van meer dan twee jaar de maximumsnelheid te verlagen naar 50 km per uur en een baan per rijrichting af te sluiten, onaanvaardbaar.

De bereikbaarheid van de eilanden wordt hierdoor te sterk aangetast en de economische schade wordt uitermate groot, aldus de gemeenten. “We hebben zorgen bij dit plan omdat de maatregelen langdurig en ingrijpend zijn voor de inwoners en ondernemers.” De nadelige effecten van deze verstrekkende maatregelen zijn niet alleen in de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee te merken. Ook West-Brabant en Zeeland ondervinden de gevolgen. “Daarnaast hebben de maatregelen niet alleen gevolgen voor het wegverkeer, maar ook voor de pleziervaart. Deze aanpak zal grote verkeersdrukte brengen op de A16 bij Dordrecht, de N57 en op de ruit rond Rotterdam.” Beide gemeentebesturen hebben al initiatieven genomen om ook met andere buurgemeenten en de provincie te overleggen om met Rijkswaterstaat en minister Van Nieuwenhuizen in gesprek te gaan over alternatieven of oplossingen voor de werkzaamheden aan de Haringvlietbrug.

Vraagtekens

De gemeentebesturen zetten vraagtekens bij het uitgangspunt van Rijkswaterstaat dat de brug open moet kunnen voor recreatief scheepvaartverkeer, ook als dat leidt tot genoemde langdurige problemen voor het wegverkeer en de economische schade. Er zou ook gekeken kunnen worden naar trajectcontrole op de brug of het openstellen van een rijbaan voor openbaar vervoer en hulpdiensten, stellen de twee gemeentebesturen. “De bereikbaarheid van de eilanden wordt hierdoor te sterk aangetast. De economische schade zal enorm zijn. Ondernemersvereniging FOGO spreekt hier ook zijn zorg over uit. En ook voor bijvoorbeeld de recreatievaart en de transportsector zorgt het voor economische schade.”

Schriftelijke vragen

Addy Rijerkerk heeft namens de lokale VVD-fractie al schriftelijke vragen gesteld aan het college van B en W van Goeree-Overflakkee over de problematiek rond de werkzaamheden aan de Haringvlietbrug. In de vragen worden de economische, maatschappelijke, verkeerstechnische en andere gevolgen aan de kaak gesteld met de concrete vraag of er afstemming over de maatregelen is geweest met het college. Ook de PvdA-fractie bij monde van Jaap Willem Eijkenduijn wees op deze aspecten met daarbij bijvoorbeeld aandacht voor handhaving van de maximale snelheid en het verkeer via twee rijbanen per richting te leiden om hierdoor de doorstroming minder te hinderen.

Reactie provincie Zuid-Holland

Ook de provincie Zuid-Holland laat weten de grote zorgen te delen over de bereikbaarheid van de gemeenten Hoeksche Waard en gemeente Goeree-Overflakkee na het nieuws over de Haringvlietbrug. “De zorgen worden versterkt doordat er de komende periode ook andere werkzaamheden in dit gebied zijn gepland, zoals de renovatie van de Heinenoordtunnel, Kiltunnel, A29, N59, N489, N287 (Zeeland), N217 en de N215”, aldus een woordvoerder van de provincie. “Rijkswaterstaat heeft aangegeven op korte termijn breed te willen overleggen met belanghebbenden over de beperkingen op de Haringvlietbrug. Parallel hieraan praten we met de betrokken gemeenten, Noord-Brabant en Zeeland. De resultaten uit deze coördinatie worden vervolgens bij het Rijk ingebracht. Het gaat dan over het afstemmen en het plannen van de verschillende werkzaamheden. In de aanloop naar de brede communicatie heeft provincie Zuid-Holland er bij Rijkswaterstaat op aangedrongen om ook naar alternatieven te zoeken voor de snelheidshandhaving, waarbij meer rijstroken open kunnen blijven. Rijkswaterstaat inventariseert wat hiervoor de mogelijkheden zijn.”

VEERO: “Terug naar de tekentafel”

De VEERO (Vereniging van Eigenaren en Exploitanten van Recreatieondernemingen) wordt niet vrolijk van de plannen van Rijkswaterstaat. Wilbert Moerkerk: “De bereikbaarheid van het eiland is via de N57 en N59 al niet super, de komende vijf jaar nog slechter bereikbaar zijn is bijna desastreus te noemen.”

De VEERO mist een gedegen onderzoek naar de mogelijkheden, aldus Moerkerk. “Er zijn toch meer, creatievere mogelijkheden. Er zit nog veel ruimte tussen het probleem en de oplossing zoals die nu bedacht is. Denk aan trajectcontrole en de inzet van spitsstroken bij grote drukte. En er is nogal een verschil tussen een woensdag in november en een vrijdag in augustus. Dat weten ze bij Rijkswaterstaat toch ook.”

De gevolgen voor de recreatieondernemers op het eiland zijn heel groot. Moerkerk: “Mensen die op vakantie komen naar Goeree-Overflakkee moeten rekening houden met extra reistijd en later inchecken. Wij vrezen echter vooral dat de slechte bereikbaarheid een grote barrière gaat vormen voor de dagjesmensen. Er zijn in de regio immers voldoende alternatieven voor een dagje uit in de natuur of naar het strand.”

De VEERO heeft niet zoveel leden bij de jachthavens en de pleziervaart, maar Moerkerk voelt zeker met hen mee. “Een keer per week de brug open voor de pleziervaart is onacceptabel. Ook hier geldt dat er veel verschil zit in de seizoenen. Met het besluit worden veel recreanten uitgesloten, terwijl juist de botenverkoop in de lift zit omdat veel mensen tijdens de zomervakantie in eigen land blijven. Wij steunen daarom de oproep van de gemeente, want deze oplossing is te eenzijdig. Natuurlijk is de veiligheid van groot belang, maar dat is niet het enige belang. Rijkswaterstaat moet terug naar de tekentafel wat ons betreft, wij verwachten een creatievere oplossing dan dit.” 

FOGO: “De gevolgen zullen groot zijn voor iedereen”

De Federatie Ondernemersverenigingen Goeree-Overflakkee Ondernemers (FOGO) spreekt van een “desastreuse en zeer ernstige beslissing die we uit de krant moesten vernemen”. Het besluit is volgens de FOGO niet alleen van grote invloed voor de inwoners en ondernemers op Goeree-Overflakkee maar ook voor die van de Hoeksche-Waard, West-Brabant, Voorne-Putten en Zeeland. “De gevolgen zullen groot zijn voor iedereen. Van de boeren die hun producten van het land moeten halen tot de winkels die bevoorraad moeten worden. Studenten en forenzen die van en naar het eiland moeten reizen zullen véél langer onderweg zijn. De toeristische sector op de eilanden die het al zwaar heeft gehad, krijgt weer een klap. En alleen al de economische schade voor de transportsector loopt op tot minstens 53 miljoen euro.”

Het dossier renovatie Haringvlietbrug bestaat al vele jaren, aldus de FOGO. “Voor de renovatie van het beweegbare deel medio 2023 hebben we samen met de Ondernemersvereniging Hoeksche Waard al verschillende alternatieven aangedragen. Geen van deze alternatieven kan op steun rekenen van Rijkswaterstaat. Als over twee weken de nieuwe maatregelen ingaan, betekent dit dat we de komende drie jaar grote hinder zullen ondervinden. En vanaf 2025 gaat RWS aan de slag met het vaste deel van de haringvlietbrug. Reken maar uit dat we de komende jaren in de file komen te staan.” En deze files zullen niet alleen op en rond de Haringvlietbrug zijn, weet ook de FOGO. “Zowel de N57 als de N59 zullen overbelast worden. Inwoners, toeristen, transport van en naar Schouwen-Duivenland zullen naar alternatieve routes zoeken. Vanuit Goeree-Overflakkee is de Haringvlietdam (N57) het enige alternatief om aan de bovenkant van het eiland te komen. Het verkeer op de N57 op Voorne-Putten zal sterk toenemen en de A15 richting Rotterdam zal veelvuldiger vast komen te staan.”

Steef Visser, voorzitter van de FOGO: “We zijn op dit moment druk in gesprek met verschillende partijen en ondernemers om te kijken hoe we deze desastreuse beslissing kunnen ombuigen naar een meer acceptabele uitkomst. De veiligheid staat natuurlijk bovenaan, maar Rijkswaterstaat moet nu in actie komen en opnieuw kijken naar alle eerder aangedragen alternatieven. Daarnaast moet al het mogelijke gedaan worden om ervoor te zorgen dat er twee rijstroken beschikbaar blijven. Of dit nu trajectcontrole is of een andere oplossing.”

De coronacrisis is nog niet achter de rug of de volgende crisis zich alweer aandient, aldus de FOGO. “Voor ons komt deze stap volkomen onverwachts. Niemand bij Rijkswaterstaat, de provincie Zuid-Holland en/of ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is zo vriendelijk geweest om dit met ons te bespreken of tijdig aan te kondigen. Voor ons is deze beslissing van de minister niet acceptabel. Daarom zijn wij bezig om onze krachten bundelen en een vuist te maken naar Rijkswaterstaat en Den Haag.”

Eilandmarketing: “Bereikbaarheid komt langdurig in het geding”

Ook Eilandmarketing vreest voor de gevolgen van het besluit van Rijkswaterstaat. “Voor de recreatiesector op ons eiland, maar ook voor het normale woon-werkverkeer is een goede bereikbaarheid uitermate belangrijk. Door de voorgestelde maatregelen komt die bereikbaarheid langdurig in het geding, wat niet wenselijk is. Bezoekers en (dag)recreanten zullen hinder ervaren van de voorgestelde maatregelen, net als de pleziervaart.” 

“Wellicht dat er creatieve oplossingen of alternatieven denkbaar zijn die minder rigoureuze gevolgen met zich meebrengen. De gemeentebesturen van Goeree-Overflakkee en Hoeksche Waard trekken gezamenlijk op met de provincie om met Rijkswaterstaat en de minister in gesprek te gaan over alternatieven of oplossingen, we zijn erg benieuwd naar de uitkomsten daarvan.”

Uit de krant