Afbeelding
ingezonden mededeling

Efficiëntere salarisadministratie met behulp van een AFAS-koppeling

Zakelijk Zakelijk nieuws 409 keer gelezen

De tijd dat we ons met tassen vol bonnetjes, urenbriefjes en formulieren mopperend op de salarisadministratie storten, is voorbij. Deze papierhandel is niet minder omvangrijk geworden, maar een beetje ondernemer maakt gebruik van handige tools om in een oogopslag te kunnen zien hoe de vlag erbij hangt. Dat geldt eveneens voor talloze andere aspecten binnen menig bedrijf. Alles is in kaart te brengen. Wat, dat leggen we hieronder uit, alsmede de zaken die je juist liever aan menselijke zintuigen en hersenen overlaat.

Gesmeerd lopende salarisadministratie en ander papierwerk

Welke AFAS koppelingen van Salure kun je goed gebruiken als ondernemer? Meer dan je denkt! Zo zijn er

internationale HRM-systemen zoals Workday of Successfactors. Je houdt projectplanningen bij in bijvoorbeeld Jira. Het maken van een efficiënt werkrooster doe je met speciale roostersoftware zoals het geavanceerde Paralax (speciaal voor onderwijsinstellingen) of Monaco Planning (voor andere bedrijven). Financiële informatie categoriseer je in SAP of Exact. En het razendsnelle werken in de cloud gebeurt via cloud-applicaties als Microsoft Dynamics of Amazon Web Services. Het is zaak om te kijken welke software toepasselijk is voor jouw onderneming, maar een specialist als AFAS heeft voor bijna alles wel een handige, hypermoderne oplossing. Ook voor een gesmeerd lopende salarisadministratie.

Uitgelicht: HR Analytics voor meer productiviteit

HR analytics is de toepassing van statistiek, analyse, datamining en modellering op gegevens over je werknemers, met als doel hun productiviteit te verbeteren. Dit onderzoek toont aan dat HR-analytics nog in de kinderschoenen staat maar veel potentie heeft in de aankomende jaren. Deze techniek analyseert dus onder meer de invulling van de gewerkte uren, en geeft aan waar ruimte is voor verbetering. Dat geeft ook de werknemer zelf niet zelden meer rust en ruimte. Het is dus geen Big Brother-tafereel. Verder moeten we HR analytics niet met kunstmatige intelligentie verwarren.

En wat laat je juist liever aan mensen over?

Als ondernemer houd je zowel globaal als regionaal nieuws in de gaten. Dat laatste doe je om in te kunnen spelen op actualiteiten. Een simpel voorbeeld: een beetje marketeer heeft binding met zijn directe omgeving en weet dat Middelharnis een beschermd dorpsgezicht heeft, hoe Het laantje van Middelharnis eruit ziet en dat deze plaats in het lokale dialect Menheerse heet. Allemaal zaken waar vroeg of laat een knipoog naar kan worden gegeven. Ook via sociale media wordt dit gewaardeerd. De technologen van deze wereld willen ons laten geloven dat alles door computers gedaan kan worden, maar slimme marketing is mensenwerk. Net als het schrijven van pakkende teksten voor je bedrijf. De apps en andere software zijn er als hulpmiddel en om sneller te kunnen werken. Onthoud dat computers niet kunnen denken, maar alleen rekenen.

Mensenwerk

Hoe dan ook is een bedrijf runnen anno nu een kwestie van een balans maken tussen de zaken die je overlaat aan de technologie, en wat jijzelf of anderen op analoge wijze doen. Onder de eerste noemer vallen salarisadministratie, het maken van een rooster of het snel vinden van doelgroepen voor campagnes. Managen, vooruitdenken in trends, zakelijk instinct en intuïtie zijn nog altijd menselijke eigenschappen die niet vervangen laat staan overtroffen kunnen worden. Voor administratieve, analytische en rekenkundige blokken aan je been zet je de machines aan het werk, maar de veelal leukere aspecten van een bedrijf zijn gelukkig nog steeds mensenwerk.

Uit de krant