Het Technasium-team van CSG Prins Maurits (Foto: Kees van Rixoort).
Het Technasium-team van CSG Prins Maurits (Foto: Kees van Rixoort).

Op het Technasium Prins Maurits gaan leerlingen onderzoeken en ontwerpen

Algemeen 1.084 keer gelezen

MIDDELHARNIS - Ontwerp een tuin waarin bijen goed gedijen. Verzin een oplossing voor het probleem van al die lege plastic water- en frisdrankflesjes. Ga eens onderzoeken hoe je verkeersbewegingen richting de flamingo’s bij Battenoord kunt stroomlijnen. Bedenk een kerkbank die wél lekker zit. Het zijn zomaar wat voorbeelden van opdrachten die havo- en vwo-leerlingen van CSG Prins Maurits vanaf november kunnen krijgen. De school heeft namelijk vanaf deze week het predicaat Technasium.

Door Kees van Rixoort

Met het predicaat Technasium versterkt CSG Prins Maurits het bèta-onderwijs. “We zijn al tien jaar bezig van binnen naar buiten te gaan en om buiten naar binnen te krijgen. Verbinding met de echte wereld”, zegt Johan Hoff, lid van het college van bestuur van de school. “Leerlingen hebben in de loop der jaren al veel projecten gedaan met partners.”

Dat was volgens Hoff een hele ontdekkingstocht, die het nodige heeft opgeleverd. In de eerste plaats dat bedrijven en instellingen meer dan open staan voor de Prins Maurits. Verder dat het niet moeilijk is om projecten en activiteiten te ontwikkelen, maar wel om er een samenhangend geheel van te maken. Een ander leerpunt is dat het proces misschien nog wel belangrijker is dan het uiteindelijke product. De Prins Maurits kwam erachter dat het belangrijk is om de ontwikkeling van competenties bij leerlingen gestructureerd aan te pakken. Competenties en vaardigheden zijn hot in het onderwijs, maar laten we de ontwikkeling van kennis niet vergeten. Tot slot leverde de ontdekkingstocht de conclusie op, dat leerlingen van nature nieuwsgierig zijn. “Dat is het begin van de wetenschap”, aldus Hoff.

Community

Een samenhangend geheel en meer kwaliteit en structuur in het aanleren van competenties en vaardigheden creëren in het bèta-onderwijs – hoe doe je dat? Het antwoord van de Prins Maurits was: door een Technasium-school te worden. Maar dat gaat niet zomaar, je moet er een heel introductieprogramma voor doorlopen. Met goed gevolg. En dat is de scholengemeenschap in Middelharnis gelukt.

“We behoren nu tot de Technasium-community”, zei Johan Hoff woensdagmiddag vlak voordat de officiële overhandiging van het predicaat een feit was. Er traden die dag nog drie scholen toe tot de community, waardoor nu exact honderd Nederlandse scholen zich mogen profileren als Technasium. De Prins Maurits is aangesloten bij het Technasium-netwerk Rijnmond. De voordelen daarvan zijn dat je als scholen van elkaar kunt leren en dat er een directe link is naar hogescholen en universiteiten.

Vanaf november gaan havo- en vwo-leerlingen het merken dat ze op een Technasium zitten. Ze krijgen lessen onderzoeken en ontwerpen (O & O). “De docent zal niet centraal voor de klas staan, maar meer een coachende rol spelen bij het uitvoeren van de opdracht”, zegt Jeroen van Nieuwaal, ‘technator’ van de Prins Maurits. “Dit is competentieonderwijs op het gebied van natuurkunde, scheikunde, biologie, wiskunde en techniek.”

Opdrachten gevraagd

Zijn collega-‘technator’ Diana Tanis legt uit dat de opdrachten binnen zeven lesgebieden vallen: mens en medisch, market en money, voeding en vitaliteit, mobiliteit en ruimte, water, energie en natuur, science en exploration en lifestyle en design. “We zijn op zoek naar ondernemers in de regio, die een opdracht hebben voor de leerlingen, die vaak een andere kijk hebben en met een innovatieve oplossing komen waar wij volwassenen niet aan denken. Dus: kom met uw vraag en uw opbrengst kan groot zijn.”

Volgens Hanno van Keulen, die het predicaat namens de Stichting Technasium in Middelharnis uitreikte, zijn de Technasium-projecten die de Prins Maurits-leerlingen gaan uitvoeren niet zozeer gericht op school zelf, maar op ‘het leven’. “Op deze manier ontwikkel je nieuwsgierigheid. Je omgeving kan je hierbij helpen en jullie kunnen je omgeving helpen. Welkom in de club van honderd scholen.”

Altijd in de buurt

Tegelijk met CSG Prins Maurits kregen dus nog drie andere scholen het predicaat uitgereikt. Daarmee is het Technasium uitgegroeid tot een landelijk dekkend netwerk van 100 technasiumscholen. De andere drie nieuwe technasiumscholen zijn De Breul in Zeist, Huizermaat in Huizen en Ir. Lely Lyceum in Amsterdam. Ria Sluiter, directeur van Stichting Technasium, is zeer verheugd met de toetreding van de vier scholen: “De kersverse technasiumscholen vormen een waardevolle toevoeging aan het landelijke netwerk en ik ben trots dat we deze mijlpaal hebben bereikt. Bovenal ben ik er erg blij mee dat middelbare scholieren overal in Nederland kunnen kiezen voor het Technasium, omdat we met honderd scholen altijd in de buurt zijn.”

De honderd technasiumscholen bieden aan ruim 35.000 havo- en vwo-leerlingen uitdagend en actueel bètatechnisch projectonderwijs, zodat ze gemotiveerd en goed toegerust zijn voor hun vervolgopleiding. Technasiumleerlingen doen al vroeg ervaring op met uiteenlopende sectoren, beroepen, onderwerpen en vraagstukken binnen de bètatechniek.

Uit de krant