Havenconcert vanuit de lucht gezien (Foto: Pieter van der Kamp).
Havenconcert vanuit de lucht gezien (Foto: Pieter van der Kamp).

Havenconcert 2020: Niet ‘Get on your feet’, maar ‘Stay on your seat’

Algemeen 728 keer gelezen

GOEDEREEDE – Alles is anders na het vroege voorjaar van 2020, zo ook het Havenconcert Goedereede. Gezondheidscheck bij de entree, geen staanplaatsen, stoelen op anderhalve meter afstand van elkaar, geen koffie, bier en wijn afhalen bij de omliggende etablissementen en vooral niet meezingen. De Sir Oliversband had een nummer van Gloria Estefan coronaproof gemaakt: ‘Stay on your seat’ in plaats van ‘Get on your feet’.

Door Kees van Rixoort

Alles was anders. Maar de twaalfde editie van het Havenconcert Goedereede, het eerste grotere evenement op Goeree-Overflakkee deze zomer, was met 450 bezoekers toch volgeboekt. Vanaf het pontonpodium in de haven was zelfs amper te zien dat alle stoelen op anderhalve meter waren geplaatst. Iedereen hield zich keurig aan de coronavoorschriften, bleef ook tijdens de pauze netjes zitten en trotseerde de paar regendruppels onder een capuchon of een paraplu.

Veel was ook hetzelfde. De entourage van historische gevels langs een eeuwenoude haven was natuurlijk niet anders dan tijdens al die andere Havenconcerten. Net als de vallende bladeren, het vanaf de toren over Goedereede uitgestrooide beiaardspel als voorproefje, de schemering die langzaam maar zeker plaatsmaakt voor de duisternis en de invallende kilte, die je echter amper voelt door de warmte van de muziek en de sfeer.

Morricone

Met de muziek zat het als vanouds wel snor. De bijna 135-jarige Koninklijke Fanfare Apollo beet het spits af, in het laatste avondlicht, met onder andere Glenn Miller-composities, een gouwe ouwe van André Hazes, ‘Kom van dat dak af’ van Peter Koelewijn en een indrukwekkende medley ter ere van de twee maanden geleden overleden filmcomponist Ennio Morricone.

Deels samen met Apollo en deels solo zong Clementine. De inwoonster van Goedereede, die op hoge hakken vanuit de Pieterstraat naar de haven was gewandeld en daarvoor applaus kreeg, begon met ‘Sounds of Silence’, wat haar nog veel meer applaus opleverde. Clementine had het nummer uitgekozen “als lied voor de culturele sector” en om “de mentale gezondheid in het oog te houden”. Niet voor niets was het rond de haven echt stil toen ze het nummer van Simon & Garfunkel loepzuiver ten gehore bracht. Daarna volgden onder andere nog eigen composities, een gearrangeerde tekst van Toon Hermans en, ongetwijfeld met het oog op de mentale gezondheid, ‘Wonderful world’.

Funky en spetterend

De finale van het Havenconcert was voor de Sir Oliversband, die ook wel bekendstaat als de big band of plenty. Niet alleen vanwege de omvang van de band, maar ook door de veelzijdigheid van het repertoire. Veelzijdig was de concertbijdrage vanuit Den Bommel zeker. Én energiek, funky en spetterend, met hoofdrollen – voor zover je daarvan kan spreken bij de imponerende totaalsound van zo’n fantastische big band – voor de twee zangeressen en de zanger.

Na onder meer ‘Street life’, ‘Play that Funky Music’ en ‘Hot stuff’ was het tijd voor ‘Stay on your seat’, de coronaversie van ‘Get on your feet’. Niemand ging staan, iedereen bleef zitten. Het enige wat in het publiek bewoog waren de lampjes van de Havenconcert-sleutelhangers. Een mooi slot van de gedenkwaardige twaalfde editie van het concert dat zijn bestaansrecht allang heeft bewezen en daar dus zelfs in coronatijd gewoon mee is doorgegaan.

Clementine met Koninklijke Fanfare Apollo (Foto: Kees van Rixoort).

Uit de krant