Afbeelding

Huttendorp in plaats van schoolreis

Algemeen 1.258 keer gelezen

OUDDORP - Ruim tweehonderd leerlingen uit de groepen 5 tot en met 8 van de School met de Bijbel Koningin Beatrix aan de Margrietweg in Ouddorp hebben afgelopen week, van dinsdag tot en met donderdag, het gehele grote schoolplein omgetoverd tot een Huttendorp. Beter gezegd omgebouwd tot een verblijfplaats waar het, ook in tropische temperaturen best gezellig en goed toeven was.

Door Jaap Ruizeveld

De meisjes en jongens, in leeftijden van 8 tot en met 12 jaar, lieten in onderlinge samenwerking, in een heerlijk ontspannen sfeer en vanuit een creatieve insteek zien waartoe zij met pallets, hout en natuurlijk met de spreekwoordelijke hamer en spijker, in staat zijn. Een team van zes fulltime leerkrachten en ondersteund door 3 parttimekrachten begeleidde het festijn dat - gezien de geldende coronaveiligheidsvoorschriften - dit jaar de plaats innam van de traditionele schoolreis. Nieuwsgierige ouders gluurden dagelijks over de heg naar de vorderingen.

Ondersteuning

Ik maak mijn opwachting bij leerkracht Liesbeth Soeteman (van groep 5a) juist op een pauzemoment terwijl er, passend bij het stralende zomerweer, aan elke bouwer een ijsje wordt uitgedeeld. “Startend in de eigen groep hebben we nagedacht wat we met elkaar konden opzetten als een leuk evenement nu de schoolreis moest afvallen. Wat klein begint kan groot uitgroeien, zeker toen ook de andere groepen (5 tot en met 8) zich enthousiast aansloten bij de gedachte om samen een huttendorp te bouwen. Ouders werd om een reactie gevraagd en ook daar zag men deze insteek best zitten. Maandag werden er pallets en partijen hout gebracht en vanaf dinsdag konden we aan de slag”, vertelt Liesbeth Soeteman, die de steun van de ouders (zij brachten ook parasols) benadrukt.

‘Overwerken’

Centraal moest er een hut komen waarin op de afsluitdag (donderdag) gezellig met elkaar een hapje (met frietjes) gegeten kon worden. Daar rondom bouwsels die door de jongens en meisjes spontaan waren verzonnen om uit te werken. Dat gebeurde in vrolijk samenwerkende groepjes maar soms ook met solistische precisie. Ik trek de stoute schoenen aan en vraag de timmerman in spe: “Heb je geen medewerkers voor je activiteit?” Hij kijkt even op en zegt dan spontaan: ”Er zijn ook hier te weinig timmerlieden mijnheer.” Ik zet nog een stap: hoe ga je dat probleem oplossen? “Dat wordt overwerken”, klinkt het en met een ferme hamerslag slaat hij de spijker precies op de kop in één van de latten die op de grond liggen. Zo kan het dus ook.

Spontaniteit

Heerlijke spontaniteit. De jongens en meisjes zijn heel enthousiast, geeft Liesbeth Soeteman aan. En als er dan af en toe een schrammetje op de arm is, dan biedt een pleistertje en een bemoedigend woord gelijk alweer energie om de klus te gaan klaren. De leerkracht van groep 5a en alle fulltime-en parttime medewerkers zien het bouwen van het Huttendorp door de leerlingen als een fijn evenement, een beloning voor het harde werken onder moeilijke -en wisselende omstandigheden als gevolg van de coronaproblematiek. Het past ook mooi in deze fase, bijna aan het eind van het dit schooljaar 2019-2020. Op 16 maart was er onverwacht en per direct de complete lockdown. Dan de periode van onderwijsbegeleiding op afstand (iedereen was bereikbaar) en vanaf 11 mei weer een voorzichtige schoolstart met halve klassen. Op vrijdag 17 juli hoopt men - bij het begin van de zomervakantie - een bewogen schooljaar gezond af te kunnen sluiten.

Uit de krant