Afbeelding

Openingsdag Goed voor Goed Stellendam lijkt op een sneltrein die niet wil stoppen

Algemeen 1.751 keer gelezen

STELLENDAM - Om tien uur ging de deur open, maar anderhalf uur eerder stonden de eerste klanten al te wachten. Het was woensdag druk, zeer druk, op de eerste verkoopdag van Goed voor Goed Stellendam. “Eindelijk is er geen rij meer”, zegt Niek Verkerk tegen half twaalf. Maar de betrekkelijke rust is van korte duur: een kwartiertje later staan er alweer wachtenden voor de deur.

Tekst en foto: Kees van Rixoort

“Een kringloopwinkel trekt altijd mensen”, verklaart Niek Verkerk van Goed voor Goed de grote toeloop. “Deels gaat het om klanten van de kringloop die hier eerst zat, deels om nieuwe klanten, vooral van de kop van het eiland en Hellevoetsluis.”

De nieuwe vestiging is de derde Goed voor Goed-kringloopwinkel. Met zaken in Sommelsdijk, Oude-Tonge en Stellendam heeft de organisatie de geografische spreiding goed voor elkaar. Dat is wel zo gemakkelijk voor kopers, iedereen die zijn of haar spullen kwijt wil en medewerkers.

Aanvoer

“Vroeger waren we een halfuur bezig om iets op te halen uit Ouddorp, nu zijn we er in tien minuten. En we kunnen Hellevoetsluis ook gemakkelijk meepakken”, zegt Verkerk. “We zijn weer gaan ophalen. Dat lag even stil door corona. Voor de veiligheid moet men de spullen buiten neerzetten.” De aanvoer van tweedehands artikelen is continu voldoende en kreeg nog een impuls toen veel mensen thuis kwamen te zitten en gingen ruimen.

Vraag is er ook altijd. Dat mensen in en rond Stellendam reikhalzend uitkeken naar het snuffelen tussen afgedankte snuisterijen, boeken, films, kleding en meubels, blijkt wel uit het feit dat Goed voor Goed aanloop had vanaf het moment dat de verbouwing van het pand aan de Delta Industrieweg van start ging. Dat was begin maart.

“Toen was het pand compleet leeg”, blikt Verkerk terug. “En nu, drie maanden later, staat het vol stellingen met spullen. Er zijn werkplaatsen en een kantoor gemaakt en ‘huiskamers’, zoals bij IKEA. Er is keihard gewerkt met een team van acht tot tien personen per dag.” Het resultaat noemt hij “echt super”.

Nikki, een van de medewerkers, is het daar helemaal mee eens. Voor hem gaat het bij Goed voor Goed om een nieuwe baan. “Ik kan wel zeggen dat ik hier mijn plekkie gevonden heb”, zegt hij met een brede grijns. Hij roemt het team en zegt dat de publieke belangstelling op deze eerste dag de verwachtingen overtreft. “Het loopt als een sneltrein die niet bij de stations wil stoppen. Vanochtend was het heel druk. Nu is het wat minder, maar dat is niet erg: ik zag dat we niet alle artikelen geprijsd hadden. Daar hebben we dan nu even de tijd voor.”

Niet meer dan twintig klanten tegelijk in de winkel, dat is het devies. Door de overweldigende belangstelling, deze openingsdag, staan er daardoor bijna de hele ochtend wachtenden voor de deur. Bij tijd en wijle zijn dat er nog eens twintig. Pas als er een koper naar buiten komt, kan de volgende klant naar binnen.

Hergebruik

Joost van den Berg staat met een mandje klaar. Hij noemt zichzelf een Goed voor Goed-fan. “Hergebruik van afgedankte spullen is goed. Ik ga regelmatig naar de vestiging in Oude-Tonge om gereedschap en hout te kopen. Als ik het eerder had geweten, had me dat veel geld gescheeld… Ik vind het mooi hoe Goed voor Goed werkt en dat het steeds groter wordt. Nu ben ik hier in Stellendam om te kijken hoe het eruitziet. Uit pure belangstelling.”

Gericht op zoek naar artikelen is hij niet. Hoewel: “Binnenkort zijn we met de Droage Keeltjes voor een optreden bij Nieuw Rijsenburgh. Normaal doe ik alleen de techniek, maar nu hadden ze een extra zanger nodig. Het lijkt me leuk om een grote bierpul mee te nemen. Misschien vind ik die hier. Of een biertap, dat is nog beter.”

Uit de krant