Afbeelding

Mario Tuk van MT Scooterservice: "Mijn klanten zijn mijn vrienden"

Algemeen 1.054 keer gelezen

OUDDORP - Mario Tuk begon ongeveer acht jaar geleden samen met zijn overbuurman een scooteronderneming. Mario zou zorgen voor het onderhoud, zijn overbuurman voor de verkoop. Na ongeveer twee jaar besloot de overbuurman ermee te stoppen, Mario zette de onderneming MT Scooterservice aan de Marijkeweg 39 alleen voort.

Tekst en foto: Rody Vlietland

Toen Mario gevraagd werd naar zijn affiniteit met scooteronderhoud vertelde hij: "Ik sleutel aan alles wat met techniek te maken heeft. Vroeger sleutelde ik bijvoorbeeld aan mijn eigen brommer toen ik hem net had gekocht. Later kocht ik een oude BMW waar ik aan sleutelde. Na een paar jaar werd mijn sleutelhobby zo groot dat ik zeven auto's in de tuin had staan waarmee ik bezig was. MT scooterservice is daarom voor mij ook puur hobbymatig. Ik werk zelf bij DB Cargo Nederland als control medewerker. Ik controleer steekproefsgewijs binnenkomende treinen en wagons. Ik kijk bijvoorbeeld of alle stickers op de wagons zitten en of de lading in een wagon op de juiste manier is afgesloten. Het werk wat ik doe is ook best technisch, alleen zit er meer theorie in verwerkt. Als iets bijvoorbeeld niet klopt, dan moet ik er een rapport over schrijven."

Steeds meer stekkertjes
Mario ziet twee grote veranderingen in zijn werk ontstaan: "De scooters van nu moet je anders aanpakken dan de scooters van vroeger, tegenwoordig is alles computergestuurd en nauwkeuriger. Je moet de scooters met veel meer beleid behandelen, de scooters van nu bestaan bijna alleen maar uit stekkertjes. Ik moet dus af en toe een cursus te volgen om op de hoogte te blijven, maar dankzij mijn technische achtergrond pak ik het gelukkig snel op! Toch vind ik het ook wel ontzettend gaaf als iemand weer eens aan komt zetten met zo'n oude Puch of iets dergelijks, gewoon weer het ouderwetse sleutelen. Ook heb ik tegenwoordig veel zomerklanten, mensen nemen steeds vaker hun scooter mee op vakantie. In de zomer waren er dagen dat er wel dertig scooters in mijn tuin stonden die gerepareerd moesten worden."

Ondanks de veranderende scooters komt de eigenaar van MT Scooterservice er altijd uit: "Als ik er in eerste instantie niet uitkom dan begin ik aan de andere scooters. Als ik er daarna weer met een frisse blik naar kijk zie ik eigenlijk altijd wel datgene wat ik over het hoofd zag. Vaak is het dan een klein stekkertje of knopje dat mij de eerste keer niet opviel. In de acht jaar tijd dat ik deze onderneming heb is het me twee keer overkomen dat ik een scooter niet volledig heb kunnen repareren. De twee scooters die ik niet kon repareren waren toevalligerwijs van hetzelfde merk, model en bouwjaar, ook hadden ze hetzelfde probleem. Achteraf kon ik er ook niets aan doen. Toen ik contact opnam met de importeur bleek het dat de onderdelen die ik nodig had niet meer werden gemaakt door de fabrikant. Ik vond dit echt te bizar voor woorden, de scooter is nog geen anderhalf jaar oud en er worden nu al geen onderdelen meer voor gemaakt. Dit heb ik aan die twee klanten verteld. De scooters rijden wel, alleen kun je niet te lang je licht aanhouden."

"Vaste klanten zetten hun scooter in mijn tuin"
Mario werkt op een relaxte manier, en beschouwt al zijn klanten als vrienden. Daarom vraagt hij niet het toptarief. "Over het algemeen is het 's morgens brengen 's middags rijden, mits ik de onderdelen heb. Als ik een onderdeel niet heb duurt het een dag langer omdat ik op de bestelling moet wachten. Ik laat onderdelen niet in mijn schuur liggen roesten. Vaste klanten kunnen hun scooter bij mij in de tuin zetten als ik afwezig ben. Als ik weer thuis ben repareer ik hem weer. Klanten kunnen mij altijd bellen of een Whatsappbericht sturen om te vragen of ik thuis ben en tijd heb. Als de vakanties weer beginnen komt het weleens voor dat mijn zomerklanten langskomen voor een biertje of een kop koffie. Ze laten even weten dat ze er weer zijn, en dat vind ik vaak ook prettig."

"ik kan wel dertig A4'tjes volschrijven"
Mario sleutelt niet alleen, hij doet ook aan verkoop: "Zelf verkoop ik scooters, alleen geen tweedehands. Wat ik wel doe is dat mijn klanten hun scooter via mij verkopen. Ze kunnen hun scooter in de tuin te koop zetten. Ze geven de papieren aan mij en vertellen wat ze ervoor willen hebben. Wanneer iemand de scooter koopt kan alles direct worden afgehandeld, daarna bel ik de eerste eigenaar op en kan hij of zij het geld komen halen. De vraag naar tweedehands scooters is ontzettend groot, Ik denk dat ik wel dertig A4'tjes vol kan schrijven met contactgegevens van mensen die een tweedehands scooter zoeken. Voordat de scooter op het standaard staat heb ik hem al verkocht. Ik bemiddel alleen in de scooters die ik zelf ook onderhouden heb, want die scooters ken ik."

Mario bemiddelt niet in de scooters die hij niet kent. "Wel noteer ik het nummer van die persoon en verwijs ik mensen door als er bij mij niets staat, maar dan zeg ik wel dat ik de scooter niet ken en niet weet in welke staat de scooter verkeerd. Het grappige is dat de scooter dan vaak verkocht wordt. Vervolgens komt degene die de scooter kocht weer langs mij om hem na te laten kijken."

Uit de krant