Afbeelding

16-jarige Daphne runt vega(n) snackbar

Algemeen 4.791 keer gelezen

MIDDELHARNIS - Daphne de Leeuw is zestien jaar oud, en samen met haar vader William de Leeuw (op de achtergrond) runt ze de snackbar Daphne's verse friet in de Nieuwstraat in Middelharnis. Het is geen snackbar met de standaard snacks als frikandellen en rundvleeskroketten, alle snacks die Daphne verkoopt zijn vegetarisch of veganistisch en de friet is altijd vers.

Tekst en foto: Rody Vlietland

Daphne: "Met deze friettent verkoop ik producten waar ik zelf achter kan staan. Ik vind duurzaamheid en dierenwelzijn heel belangrijk." William: "Het gaat ons in de eerste plaats niet om het geld wat we met deze zaak verdienen, ik heb naast deze onderneming ook nog een baan waarmee ik mij prima kan voorzien. Het mooie aan deze zaak is dat mijn dochter naast haar opleiding een leuke uitdaging heeft en zichzelf hard kan maken voor hetgeen waar zij in gelooft. Mooi toch, als je wat kunt verdienen met het uitdragen van je idealen en daarnaast ook nog veel leert over het ondernemerschap."

Vader William is zelf vegetarisch, Daphne is sinds drie jaar ook veganistisch. Daphne: "Als je vegetariër bent, dan eet je geen vlees, veganisten eten geen vlees en nemen ook geen dierlijke producten zoals melk." William kwam al op zijn tiende tot het besluit om geen vlees meer te eten. William: "Ik vond toen al dat je niet zo met dieren, wezens die ook pijn en emotie kunnen voelen, om hoort te gaan. Het doet mij goed dat dat besef nu steeds breder wordt gedragen in onze maatschappij." Daphne: "Toen ik op een schoolreisje in groep acht zag hoe de koeien moesten leven voordat de pakken melk in de supermarkt lagen, heb ik besloten om veganistisch te worden."

"Ik mis uitgaansgelegenheden"

Toen gevraagd werd of er genoeg horeca was op het eiland, antwoordde de jonge onderneemster: "Ik spreek dan vooral over Middelharnis en Sommelsdijk. Volgens mij zitten we nu op ongeveer 7 frietzaken in Middelharnis/Sommelsdijk, dat is naar mijn mening voldoende. Maar ik mis hier in de omgeving wel uitgaansgelegenheden voor de jeugd. Als ik een keertje uit wil gaan, dan moet ik naar Ouddorp, dat is jammer. Dus er is zeker nog wel ruimte voor meer horeca in Middelharnis, alleen denk ik niet in de vorm van een frietzaak."

De dierenliefhebster ziet allerlei trends steeds populairder worden: "Mijn vader en ik zien de populariteit van vega, vegan en duurzaamheid toenemen in Nederland, de trend wordt steeds groter. Vroeger lagen er misschien twee of drie vegetarische producten in de supermarkten. Nu zijn er diverse schappen met alleen maar vegetarische producten. Deze zaak had tien tot twintig jaar geleden ook niet kunnen bestaan, dan was het gedoemd om te mislukken. Maar je ziet dat mensen steeds bewustere keuzes maken, vega wordt populairder, mensen letten meer op de voedingswaarden, zo willen ze bijvoorbeeld minder calorieën en suiker. Ook hechten mensen veel meer waarde aan versheid van producten, niemand wil toch meer vooraf bewerkte friet? Wat ik ook leuk vind, is dat mensen tegenwoordig veel vaker nieuwe dingen durven te proberen."

Social media

Sociale media is volgens Daphne tegenwoordig onmisbaar: "Het is een medium waarbij je tegen lage kosten een hoog bereik hebt. Sociale media is heel direct, ik kan op ieder moment een bericht posten die mijn ruim zeshonderd volgers allemaal kunnen zien. Zo'n bericht wordt dan ook weer vaak gedeeld, zodat het zich als een olievlek verspreidt in een positieve zin. Ik denk dat bijna iedere onderneming niet meer zonder sociale media kan."

Tot slot vertelt Daphne wat zij zo leuk vindt aan de horeca: "Het leukste aan de horeca vind ik het bezig zijn met anderen, vooral het luisteren. Mensen komen binnen en vertellen allerlei verhalen, vaak hele leuke verhalen, soms ook iets minder leuke. Gelukkig zie ik wel dat mensen het fijn vinden dat ze hun verhaal kwijt kunnen, en dat doet mij goed. Ik maak niet alleen het eten voor mensen, ik help ze ook door een luisterend oor te bieden."

Afbeelding

Uit de krant