Logo eilandennieuws.nl
Foto:

Gymdocent Gertjan Lodder begint goed voorbereid aan de Omloop

MIDDELHARNIS - Sinds januari is Gertjan Lodder (35) bezig om zich voor te bereiden op de Omloop. Sinds die tijd heeft hij meer dan 460 kilometer gelopen, tijdens allerlei verschillende wandeltochten. In het dagelijks leven is hij gymdocent op CSG Prins Maurits en sinds kort trotse vader. "Hoewel het in de eerste plaats een sportieve uitdaging is, wilde ik me ook actief inzetten voor het goede doel.''

Tekst en foto: Erwin Guijt

"Ik las in de krant dat de Omloop dit jaar voor de dertigste keer wordt georganiseerd. Tegen een vriend zei ik, half voor de grap, dat ik deze keer mee zou doen.'' Uiteindelijk werd het serieus en Gertjan staat ingeschreven. "Ik vroeg mezelf af, waarom zou ik niet meedoen? Bovendien is het voor het goede doel. Sinds kort mag ik mijzelf vader noemen van een mooie, gezonde dochter en zie ik dat gezondheid een groot goed is.''

Grote teen
Ondanks het feit dat hij gymdocent is en 25 jaar heeft gevoetbald, werd de training rustig opgebouwd. "Ik ben begonnen met kleine afstanden, van ongeveer vijf kilometer. Toen heb ik nieuwe schoenen gekocht en een app met wandeltochten geïnstalleerd. Nu doe ik regelmatig mee met georganiseerde wandeltochten. Een tijdje terug heb ik in Tholen 50 kilometer gelopen. Daarnaast probeer ik twee keer per week te lopen.''

Lodder heeft zich uitermate goed voorbereid. Toen hij erachter kwam dat er onder zijn grote teen een drukpunt ontstond, heeft hij nieuwe zolen gekocht. Verschillende wandelaars geven hem ook tips voor het lopen van lange afstanden. Een bestuurslid van de Prins Maurits raadde hem zalf aan tegen warmtepijn, een kwaal waar Lodder bij veel lopen last van heeft. "Iedereen zoekt naar manieren om het lopen zo makkelijk mogelijk te maken en zo min mogelijk last te hebben van ongemakken."

Mentorklas
Gelukkig krijgt Lodder veel steun vanuit zijn omgeving. "De georganiseerde tochten die ik nu loop zijn verder weg van huis en duren langer. Het maakt natuurlijk wel een verschil of je zelf een rondje loopt in de polder of dat je meedoet aan een officiële wandeltocht van 50 kilometer op een uur rijden van huis. Dat laatste kan dan ook alleen maar met steun vanuit thuis. Tijdens de omloop staan zij hoogstwaarschijnlijk ook op verschillende plekken langs de route. Verder proberen bekenden mij op de route op te zoeken en hebben leerlingen uit mijn mentorklas gezegd dat ze even langskomen. Of ze dat echt doen weet ik niet, maar mochten ze er zijn dan zal ik dat heel erg waarderen en even naar ze zwaaien.'' Grinnikend: "Als ik daar tenminste nog helder genoeg voor ben.'' De mentorklas van Lodder heeft ook gedoneerd en er loopt (weliswaar niet aangestoken door zijn mentor) ook een mentorleerling mee met de Omloop.

Ook tijdens zijn afgelopen vakantie in de omgeving van Nijmegen is hij verschillende keren het bos ingedoken om daar, buiten de gebaande paden, te wandelen. "Het bos is een mooie omgeving om te wandelen, je hebt daar minder het idee dat je een tocht aan het maken bent. Wat dat betreft is het jammer dat de route van de Omloop geen groot bos doorkruist." Opeens schiet hem wat te binnen en hij zwaait met zijn vinger. "Ik wil ook nog een keer op zandgrond gaan oefenen. Al die ellenlange dijken heb ik wel gezien.''

Miezerregen
Een belangrijk factor van de Omloop is het weer. "Eerlijk gezegd loop ik liever in de miezerregen dan in de warme zon. Het liefst loop ik in een korte broek, maar ik ga zien of dat kan.'' Lodder heeft al een wandeling gemaakt met windkracht zeven ("Je liep echt schuin''), maar nog niet in echte plensbuien. Hij kijkt naar buiten. "Eigenlijk moet ik nog een keer in de stortregen lopen, om erachter te komen welk effect dat heeft op je materiaal.''

De juiste mindset bij het lopen is heel belangrijk. "Je stelt jezelf in op een bepaalde afstand. Ik wil de 110 kilometer niet in één keer lopen. Volgens mij zit er maximaal 10 kilometer tussen twee posten.'' "Als je de tocht voor jezelf opknipt in allemaal stukjes maak je het jezelf makkelijker", denkt de gymdocent. Daarom gaat hij de afstanden tussen de posten uitrekenen en voor zichzelf noteren. "Ik denk dat 80% van de tocht mentaal is, de overige 20% fysieke inspanning: je benen die blijven gaan.''

Niet gezond
"De effecten ga ik voelen, dat zal helder zijn. Het lopen van 110 kilometer achter elkaar is gewoon niet gezond. Ik weet ook niet wat een nacht doorlopen met je doet. Eigenlijk kun je het samenvatten dat ik gewoon nieuwsgierig ben naar of alles wat ik nu denk over de Omloop klopt. Tot nu heb ik alleen langs de zijlijn gestaan, deze keer wordt dat anders.''

Wel weet hij al zeker dat het bij één keer blijft. Stellig: "Daarna vind ik het welletjes. Ik snap niet dat mensen hem nog een keer lopen. Het blijft een flink eind lopen en de route verandert niet. "Wel vind ik dat je het als geboren eilander een keer geprobeerd moet hebben. De Omloop is wel een begrip.'' Is hij bang dat hij het zelf niet gaat halen? "Er moet wel iets heel bijzonders gebeuren wil ik stoppen.'' Aan de voorbereiding zal het in ieder geval niet liggen…

Dit is een van de verhalen die verschijnt in de Omloopkrant, die op dinsdag 27 augustus wordt verspreid.

De rugzak van Lodder

Wat neem je mee als je 110 kilometer gaat lopen? Een kijkje in de rugtas van Gertjan.

  • Een drinkfles met water. "Natuurlijk kun je op de posten drinken, maar ik vind het wel lekker om tussendoor zelf ook te drinken.''
  • Mixdrankje met druivensap en een snufje zout. "Zout is wel belangrijk als je veel water drinkt. De druiven geven er nog een beetje een lekker smaakje aan.''
  • Banaan. "Voor de snelle energie.''
  • Krentenbol. "Gewoon lekker.''
  • Telefoon. "Om het thuisfront en familie op de hoogte te houden.''
  • Powerbank. "Voor het opladen van mijn telefoon.''
Meer berichten