Afbeelding

Brandweer oefent in Stellendamse haven

Algemeen 596 keer gelezen

Afgelopen weken heeft de brandweer verschillende oefeningen gedaan op en rond het terrein van Maaskant Shipyards. Het voornaamste doel was het trainen van de officieren van dienst en bevelvoerders, die hun hoofd koel moeten houden tijdens branden en andere noodsituaties. Eilanden-Nieuws nam er een kijkje.

Tekst en foto's: Erwin Guijt

In totaal werden er meer dan honderd officieren en bevelvoerders getraind, in verschillende situaties. Hierbij ging het onder andere om een scheepsbrand op een viskotter en een te water geraakte auto. De officieren van dienst komen dan aanrijden en moeten snel handelen en hun manschappen aansturen. Omdat het een oefening is wordt er echter niet gereden met blauwe zwaailichten en sirenes. Wel staan er voor de juiste context een paar brandweerauto's opgesteld en liggen er wat (lege) slangen uitgerold. Droog oefenen dus.

Giftige dampen
De eerste oefening gaat van start. Op een aangemeerd schip breekt er brand uit in een ruim. Vrij snel is de brandweer ter plaatse en de officier van dienst (OvD) wordt gealarmeerd. Als deze arriveert zijn de bluswerkzaamheden zogenaamd in volle gang. Onmiddellijk wordt er geïnformeerd naar de gedetailleerde scheepskaarten, met daarop de plattegronden van de verschillende dekken. De kaarten zijn redelijk snel beschikbaar en de OvD schaalt op naar een grote brand. Dit gaat de capaciteiten van de reguliere brandweer te boven, daarom besluit hij ook een scheepsbrandbestrijdingsexpert in te schakelen. Deze staat verdekt opgesteld achter een auto en zal twintig minuten later (normaal moet hij vanuit Rotterdam komen) aan komen…

Tijdens de oefening beoordelen waarnemers de verrichtingen van de officieren. Denken deze eraan dat er wellicht ammoniak op het schip is, wat giftige dampen kan veroorzaken? Realiseren ze zich dat er isolatiemateriaal in de scheepsromp zit, wat behoorlijk brandbaar is? Vergeten ze geen ruimtes te controleren op al dan niet bewusteloze opvarenden? Houden ze de wind en omgeving in de gaten? Dit soort vragen komen ook achteraf, tijdens de nabespreking, aan de orde.

Duikflessen
Even verderop is er bericht dat er een auto met een onbekend aantal inzittenden het water in is gereden. Gelukkig was het duikteam in de buurt en kunnen de beide duikers zich snel in hun pakken hijsen. Nadat de duikflessen en het pak gecontroleerd zijn, gaat er één op zoek naar de auto. Maar dan blijkt het een elektrische auto te zijn. Is het wel veilig om de duiker in de buurt te laten komen van de auto? De officier staat voor een moeilijke beslissing. De persoon in de auto blijkt echter al op eigen kracht uit de auto te zijn gekomen. Alles lijkt in kannen en kruiken.

Maar dan gaat het mis. De duiker raakt bekneld en komt niet meer los, zo schreeuwt hij door de microfoon. Ook gaat de zuurstofvoorziening niet helemaal goed. Aan wal wordt er meegeluisterd. Onmiddellijk wordt de tweede duiker ingeschakeld, die de eerste zal moeten bevrijden. Via een snoer en via een headset wordt er contact gehouden met de beide duikers. De eerste duiker wordt losgemaakt door de tweede, waarna beiden snel terugkeren naar de vaste wal. De oefening was een succes. De ervaringen en leerpunten worden meegenomen naar een volgende keer. Om beter te handelen, ook als het geen oefening is...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uit de krant