Logo eilandennieuws.nl
Foto:

Emigreren naar Flakkee; het verhaal achter de overname van Croissy

MIDDELHARNIS - Je bent van Chinese komaf, woont bij Arnhem en op een dag besluit je dat je toekomst ligt op Goeree-Overflakkee. Hoe kom je zover? Een goed gesprek aan de koffietafel met Chantal Ye, samen met haar man Bin de nieuwe eigenaar van lunchroom Croissy.

Door Lars Jacobusse

Ze woonden in Gendt, niet in België maar bij Arnhem. "Met een deetje en teetje", zegt ze er meteen bij. Ze runden een wok-restaurant maar dat ging in vlammen op. Als echte ondernemers gingen ze niet bij de pakken neer zitten, maar op zoek naar een nieuwe uitdaging. Het duurde even, vertelt Chantal, maar op een gegeven moment kwam de makelaar met een idee. "Hij vertelde dat er in de omgeving van Rotterdam iets moois te koop stond dat wel bij ons paste. Ik zei meteen: 'het is toch niet in de stad hè', ik wilde erg graag in een dorp werken. Bleek dat 'omgeving van Rotterdam' heel ruim genomen te zijn" zegt ze met een lach.

Bekende Flakeeënaar
"Ik houd van dorpen, ik vind het leuk om mensen persoonlijk te kennen en dat heb je in de stad veel minder. En dit is een mooie omgeving, ook niet onbelangrijk. Ik voel me nog steeds iedere dag op vakantie." Het contact met haar gasten, dat is waar ze van geniet en wat het ondernemerschap leuk maakt, vertelt ze: "de mensen die bij ons komen zijn vaak hartelijk, meestal hebben ze de tijd en ze komen ook vaak terug bij ons. Zo hebben we al snel veel nieuwe mensen leren kennen."

Ze ziet zichzelf in de eerste plaats als gastvrouw. "Ik bouw graag een band op met de mensen." Op Facebook startten ze met een serie filmpjes. "Mensen herkennen mij daarvan en roepen 'hoi Chantal!', terwijl ik hen niet ken. Ik ben een bekende Flakeeënaar aan het worden! De Chinese Flakkees of zoiets."

Focus
Chantal is iemand die focus heeft, gelijk ter zake komt en strak in de hand houdt wat ze wel en niet zegt. Midden in het gesprek wordt ze kort genoodzaakt een belangrijk telefoontje aan te pakken. Na een paar minuten komt ze terug en ze gaat onmiddellijk, zonder omhaal, verder waar ze gebleven was. Midden in haar verhaal.

Goede appeltaart
Het contact met en de overname van de vorige eigenaren, Henk en Edith liep in goede harmonie. "Mensen weten het niet, maar Henks appeltaart werd al voor de overname gebakken door Bin. Al een maand van tevoren is hij daarmee begonnen. Henk heeft ons zijn geheime recept overgedragen en er zit geen verschil in. We horen veel goede geluiden over de appeltaart." Ook het personeel ging over naar de nieuwe eigenaar. "Ik wil benadrukken dat we staan voor continuïteit. Croissy is een heel goed concept en we willen het voortzetten zoals het was."

Croissy gaat voor kwaliteit. De stokbroden worden iedere dag vers gebakken. De oven en de rijskast staan prominent opgesteld bij de bar, voor iedereen zichtbaar. "Iedere ochtend tussen zeven en half acht, bakt Bin de broden die dezelfde nacht gerezen zijn af. Tussen de middag doen we dat nog een keer." Zo krijg je altijd een vers warm broodje voorgeschoteld. Ook de appeltaarten staan goudbruin te bakken in het volle zicht van de gasten. De appels komen van een appelboer in de buurt. Voedsel dat over is gaat niet in de prullenbak maar naar de kippen van de buurman. Het tekent de ambachtelijke en 'dorpse' aanpak van dit stel.

Ideeën opdoen
"Wat wij ook belangrijk vinden is inspiratie opdoen als team. Het is leuk om samen in een andere setting buiten de deur te kijken. We gaan vaak naar horecabeurzen en verwerken onze ideeën als we thuiskomen. Zo passen we bijvoorbeeld regelmatig onze high wine aan met nieuwe toevoegingen."

Voor de toekomst heeft ze genoeg ideeën. "We willen meer arrangementen gaan doen, zoals kerstborrels, verjaardagen, jubilea enzovoorts." Wat ook kan: een privéfeestje buitenom de reguliere openingstijden. Het belangrijkste: "blijven werken aan kwaliteit en doen waar we al goed in waren."

Meer berichten