De Texel 38 die voor werkzaamheden naar de Stellendamse haven wilde varen kwam donderdag vast te zitten in het Slijkgat. Foto: C. Hameeteman
De Texel 38 die voor werkzaamheden naar de Stellendamse haven wilde varen kwam donderdag vast te zitten in het Slijkgat. Foto: C. Hameeteman Foto: C. Hameeteman

Wordt de Stellendamse haven onbereikbaar?

Algemeen 1.019 keer gelezen

STELLENDAM - De vaargeul naar de Stellendamse havens, beter bekend als het Goereese Slijkgat, slipt steeds verder dicht. Donderdagmorgen wilde de TX-38 (Texel) met de scheepsnaam 'Branding 4' door het Slijkgat voor onderhoud bij één van de werven op Stellendam. De kotter was precies met hoog water op het droge stuk, maar voer toch aan de grond. Afgelopen vrijdag kwamen de GO-37, SL 42 en GO-48 niet naar de thuishaven vanwege de ondiepte in het Goereese Slijkgat. Niet alleen voor de visafslag in Stellendam is dit een zeer negatieve ontwikkeling. Maaskant Shipyards spreekt van een catastrofale gebeurtenis. Vijf schepen met werk voor dit bedrijf moesten ook uitwijken.

De vastgelopen kotter kon met het volgende hoog water loskomen en de haven van Stellendam bereiken. Ook de lokale vloot (van Goedereede, Ouddorp en Stellendam) ondervindt regelmatig problemen in het Slijkgat. Het op diepte houden van de toegangsroute naar de havens van Stellendam is de verantwoordelijkheid van het Havenbedrijf Rotterdam. Die afspraak is gemaakt voor de start van de aanleg van de Tweede Maasvlakte, waarbij er werd afgesproken dat het Havenbedrijf ervoor zorgt dat de Stellendamse havens bereikbaar blijven. In praktijk is zowel de breedte als de diepte van de geul in de afgelopen jaren fors teruggebracht.

Direct betrokkenen in en bij de visserijsector onderstrepen, wijzend op de vastgelopen kotter, opnieuw op de noodzaak dat het Slijkgat tot op een diepte van 5.50 meter blijvend moet worden uitgebaggerd. Het gemeentebestuur Goeree-Overflakkee is over nakoming van een convenant al geruime tijd in een juridische strijd gewikkeld met het Rotterdams Havenbedrijf. De oorzaak van het 'dichtslibben' zou te maken hebben met de storm en het spuiregime waardoor de geul is veranderd. Vanuit de havencluster Stellendam zullen er nog deze week vragen aan wethouder Van der Vlugt worden gesteld over de stand van zaken.

Tekst: Jaap Ruizeveld, Foto: C. Hameeteman

Uit de krant