Foto: Magda Korthals
Foto: Magda Korthals

Watersnood meemaken in het Streekmuseum

Algemeen 438 keer gelezen

SOMMELSDIJK – Foto's, krantenknipsels, verhalen, filmpjes – er is veel te zien en te horen over de Watersnood van 1953. Ook in het Streekmuseum Goeree-Overflakkee. Maar, vindt het museum, het kan nog beter. Echt tastbaar, echt beleefbaar wordt de ramp pas met virtual reality. Tegen de tijd dat de Watersnood 65 jaar geleden plaatsvond, op 1 februari 2018, moet het publiek de gebeurtenissen van toen kunnen ondergaan met de modernste technische hulpmiddelen.

Door Kees van Rixoort

"Virtual reality, wat is dat? Je ziet het her en der oppoppen in Nederland", zegt Bertrand van den Boogert, bestuurslid van het streekmuseum. "Je zet een grote bril op, een soort skibril, en stapt een andere wereld in. Het kan een virtuele wereld zijn, maar ook een echte wereld die is gefilmd. Waar je ook kijkt – boven je, voor je, achter je, onder je; overal om je heen – zie je die wereld. En hoor je die wereld, want het is ook mogelijk geluid toe te voegen." Makelaars gebruiken deze techniek ook, om potentiële kopers als het ware door een te koop staande woning te laten lopen.

Geen attractie

"Wij willen de bezoekers van het museum de Watersnood laten meemaken. Dat is een beladen onderwerp op Goeree-Overflakkee. We willen een goede weergave zonder mensen voor het hoofd te stoten, maar met respect voor de slachtoffers en de nabestaanden. We maken er geen attractie van, maar vertellen het verhaal van de Watersnood. Want het Streekmuseum vertelt eilandverhalen en de Ramp hoort erbij", aldus Van den Boogert. "Vaak wordt de Watersnood een Zeeuwse Ramp genoemd, maar op ons eiland kwamen meer dan vierhonderd mensen om."

Het Streekmuseum Goeree-Overflakkee heeft voor het virtual reality-project 47.500 euro subsidie ontvangen in het kader van de Erfgoedlijn Goeree-Overflakkee en van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Momenteel is het museum bezig een leverancier te kiezen met wie ze de 'presentatie' verder willen vormgeven.

Waarschijnlijk komen er vier brillen, zodat er dus vier mensen tegelijk de Watersnood van 1953 kunnen ondergaan. Het museum moet er één ruimte voor opofferen. Vanaf januari 2018 ga je er zitten, je zet een bril op en beleeft de verwoestende werking van het water, inclusief de geluiden van storm en luidende kerkklokken.

"Het wordt een experience", vat Bertrand van den Boogert samen. "Jarenlang vertelde het museum eilandverhalen op de traditionele manier. Vorig jaar zijn we gestart met levende geschiedenis – toneel in het museum – en nu benutten we de mogelijkheden om het publiek – niet in de laatste plaats de jeugd – op een eigentijdse manier aan te spreken."

<kader>

Spelletjes voor jong en oud

Op de touchscreentafel, die onlangs in het museum is geplaatst, staan nu ook spelletjes:Het boodschappenspel (verzamel zo snel mogelijk de meeste boodschappen) Memory (zoek twee dezelfde foto's bij elkaar) Scheldwoordenspel (zoek de foto van het dorp op Goeree-Overflakkee en de bijpassende scheldnaam) Uitdrukkingenspel (zoek de vertaling van Flakkeese uutdruksels) Veegfoto (digitaal archeologiespel met de meest spraakmakende opgravingen op het eiland) Waar of niet waar (bijvoorbeeld: hebben Willem-Alexander en Máxima een tweede woning op Goeree-Overflakkee)
Dit is mogelijk gemaakt door subsidie van Publieksbereik Archeologie van de provincie Zuid-Holland.

Uit de krant