Afbeelding

Aftrap Jomatenactie op obs De Inktvis

Algemeen 661 keer gelezen

DIRKSLAND – Op maandag 6 maart vond in het ‘juf Jolande speellokaal’ op obs De Inktvis de aftrap plaats van de Jomatenactie. Het is een sponsoractie van team ‘Vrienden voor het Leven’. Zij zullen met twee fietsers en vijf wandelaars op donderdag 1 juni meedoen met Alpe d’HuZes. Deze actie is onderdeel van hun campagne om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor het KWF Kankerfonds, zodat het KWF meer onderzoek kan doen naar genezing van kanker.

Door gepensioneerd juf Agienke Dekker werd het eerste zakje met zaadjes overhandigd aan een leerling van ‘de Stampertjes’. Het tweede zakje werd door Hans Maliepaard overhandigd aan Albert Tönissen, schoolleider van obs J.C. van Gent.

Er doen 5 Sopogo-scholen mee aan deze actie, te weten: de Westhoek (Ouddorp), de Inktvis (Dirksland) J.C. van Gent (Sommelsdijk), de Pannebakker (Nieuwe-Tonge) en het Startblok (Oude-Tonge). De leerlingen van deze Sopogo scholen hebben zakjes met zaadjes van het tomatenras Coeur de Bouf verkocht. Dit zijn supergrote tomaten en worden bij de docenten Jomaten genoemd, ter nagedachtenis aan juf Jolande; zij was kleuterjuf op de Inktvis.

De kinderen kweken thuis met de gekochte zaadjes de Jomaten. Tot de zomervakantie hebben ze de tijd om de zwaarste Jomaat te kweken. Op school worden de tomaten gewogen en wordt er een ranglijst bijgehouden. Per school is er uiteindelijk een top 3, zij ontvangen een leuke attentie en een certificaat. De winnaars per school dingen mee naar de Sopogo hoofdprijs “Jomatenkweker van het jaar 2023”. Degene met de zwaarste tomaat ontvangt de hoofdprijs.

Het is nu drie jaar geleden dat ‘juf Jolande’ Maliepaard is overleden ten gevolge van alvleesklierkanker. Team ‘Vrienden voor het Leven’ zal in 2023 voor de tweede keer deelnemen aan Alpe d’HuZes, omdat zij geloven dat “wij samen kunnen werken aan een wereld waarin je niet meer doodgaat aan kanker.” Onder het motto ‘opgeven is geen optie’ zal Alpe d’Huez beklommen worden. Alpe d’Huez staat bekend als de Nederlandse berg. In totaal 21 bochten met een hoogteverschil van 1143 meter, een lengte van ruim 14 kilometer en een gemiddeld hellingspercentage van 7,9% is het een grote uitdaging om deze uitdaging aan te gaan en de finish met elkaar te halen.

In de nabije toekomst volgen nog meer sponsoracties van ‘Vrienden voor het Leven’. Hou daarvoor hun berichtgeving op sociale media in de gaten!

Afbeelding
Afbeelding

Uit de krant