Energiepark Haringvliet (Foto: Vattenfall/Jorrit Lousberg).
Energiepark Haringvliet (Foto: Vattenfall/Jorrit Lousberg).

Energiepark Haringvliet Zuid heeft geen nachtverlichting

Algemeen 718 keer gelezen

GOEREE-OVERFLAKKEE - In het artikel over nachtverlichting en naderingsdetectie bij Energiepark Haringvliet in de krant van afgelopen dinsdag is een nogal storende fout geslopen. Daarin meldde eigenaar Vattenfall dat de nachtverlichting van dit energiepark nog niet uit gaat omdat men de nieuwe wetgeving nog even wil afwachten. Het energiepark tussen Stad aan ‘t Haringvliet en Middelharnis heeft echter helemaal geen nachtverlichting.

Op de website van het energiepark staat te lezen dat de windmolens 150 meter hoog zijn, in dat geval is nachtverlichting verplicht. In tegenstelling tot Windpark Krammer -dat op Zeeuws grondgebied ligt- blijven de windmolens van het energiepark Haringvliet Zuid echter iets onder de 150 meter. Dat was de uitdrukkelijke wens van de gemeenteraad, ook om niet aan de verlichtingsverplichting te hoeven voldoen. Een woordvoerder van Vattenfall trok het boetekleed vandaag aan en liet weten dat de hoogte van de windmolens inderdaad iets onder de 150 meter is. “Intern is die hoogte afgerond naar 150 meter, waardoor we een onjuist bericht hebben verstuurd.”

De passage over Windpark Krammer is wel accuraat. Daar ging de verlichting onlangs uit, tot vreugde van veel omwonenden. Het zogenoemde naderingsdetectiesysteem systeem zorgt ervoor dat de rode obstakelverlichting op de windturbines alleen nog incidenteel brandt, bijvoorbeeld als er een luchtvaartuig binnen een straal van ongeveer 5 km van het windpark vliegt. Windpark Krammer is het eerste windpark in Nederland dat dit systeem gebruikt, daarom moet het systeem veel data verzamelen en verwerken en dat kost tijd. Dit betekent dat de rode lampen nog afwisselend aan en uit kunnen zijn. Om de windturbines van Windpark Krammer zichtbaar te laten zijn voor bijvoorbeeld helikopters en sportvliegtuigen branden overdag witte lampen. Dat blijft zo. Bij het invallen van de schemering nemen rode lampen de functie van de witte lampen over. De rode lampen gaan vervolgens uit als het donker is en springen alleen nog aan als er in de omgeving een luchtvaartuig wordt gedetecteerd. Het systeem is faalveilig, wat betekent dat bij een foutmelding of storing het systeem automatisch overschakelt in een veilige modus. In dat geval gaan de rode lampen aan.

Uit de krant