Het ontwerp voor het belevingspad van Kees-Willem, Benjamin, Julia en Mirthe.
Het ontwerp voor het belevingspad van Kees-Willem, Benjamin, Julia en Mirthe.

Leerlingen van CSG Prins Maurits, Technasium, zetten zich in voor Stichting Nollestee

Algemeen 878 keer gelezen

MELISSANT - Van CSG Prins Maurits, Technasium, kwam bij De Nollestee het verzoek binnen om een onderzoeksvraag in te dienen voor het vak Onderzoek en Ontwerp. Vanuit de Nollestee reageerde men positief en de leerlingen gingen aan de slag met de vraag ‘Ontwerp een belevingspad voor De Nollestee’.

Hannie Grinwis van De Nollestee vond de opdracht “leuk, maar lastig, omdat een fysiek bezoek niet tot de mogelijkheden behoorde”. Aan de hand van een filmpje zijn de leerlingen aan de slag gegaan. “Geweldig om te zien hoe ze zich in het onderwerp verdiept hebben, hoe de ontwerpen tot stand kwamen en de prototypen steeds meer vorm kregen. Uit andere klassen zijn leerlingen nog met een ander onderdeel bezig voor het belevingspad. We hebben genoten van de samenwerking met school en leerlingen en zijn benieuwd naar de aanvulling, onderzoeken en ontwerpen van de andere klassen. Het belevingspad wordt een onderdeel van De Nollestee en De Nollehof, toegankelijk voor deelnemers en voor bezoekers van de kwekerij. We hopen medio mei aan de slag te gaan met het belevingspad”, aldus Hannie Grinwis.

Docent W.J. Bakker legt uit dat de CSG Prins Maurits in het schooljaar 2020-2021 is gestart met het Technasium. Dit is een onderwijsstroom voor havo en vwo. De leerlingen leren samenwerken en leren in de echte wereld, door met levensechte vraagstukken aan het werk te gaan. Ze zoeken daar informatie over en ze leren onderzoek doen. Ze werken in teamverband aan vraagstukken en projecten in de bétatechniek. “Hier komt alles aan op inventiviteit, creativiteit, organisatietalent en vermogen tot samenwerken. Daarnaast moeten de leerlingen, 2 x 7 groepjes, oplossingen verzinnen van het vraagstuk waar het bedrijf mee zit. In dit geval dus ‘Ontwerp een belevingspad voor De Nollestee’.

Hieronder volgen verslagen van twee groepjes:

Leuke opdracht

“Met O&O, Onderzoek en Ontwerp, kregen we een leuke opdracht en gingen we gelijk enthousiast aan de slag. De vraag van de opdrachtgever De Nollestee luidde als volgt: ‘Maak een ‘belevingspad’ voor De Nollestee.’ Het opstarten duurde even, omdat we allemaal veel ideeën hadden, maar niet hetzelfde idee. Eenmaal begonnen met brainstormen, ging het snel en liep het project wel lekker. Vanwege de coronamaatregelen konden we niet in de klas met elkaar aan het project werken en moest dit online. Het online overleggen ging best goed, maar het maken van een prototype komt toch op een persoon aan die dan wordt aangestuurd door de rest van de groep. Niet ideaal, maar wel haalbaar, omdat de opdracht erg leuk was. In die 10 weken tijd hadden we prototypes gemaakt van lego en papier. De laatste weken werkten we aan de presentatie voor de opdrachtgever. We hebben door het onderzoek geleerd welke planten kunnen worden gebruikt in de kleigrond van Flakkee. Door dit project te doen, hebben we geleerd om iets te organiseren en om samen te werken en er echt voor gaan, ondanks de belemmeringen van het online werken!” aldus Eline, Loise, Floortje en Sophie.

Route

Kees-Willem, Benjamin, Julia en Mirthe maakten het volgende verslag: “Wij moesten een route bedenken voor De Nollestee in Melissant, waar mensen tot rust konden komen, maar tegelijkertijd moest er ook iets te doen zijn voor kinderen. Daarom wilden zij een belevingspad, dat de biodiversiteit zou bevorderen.

Hier zien jullie ons ontwerp, waar wij 13 weken lang aan hebben gewerkt! Wat jullie op ons pad zien, zijn verschillende delen voor kinderen en voor mensen met een rolstoel, rollator, enz. Het linkerdeel is voor de kinderen, met verschillende speeltoestellen. Het middelste deel zijn plantenbakken met verschillende soorten bloemen voor verschillende jaargetijden. En het rechterdeel is voor de ouderen/mensen met stenen in verschillende vormen en zitgelegenheid aan het eind, in de vorm van een mozaïekbankje! Het is een spannend ontwerp geworden. Het was een leuke opdracht, waar je ook zeker je eigen draai aan kon geven. Natuurlijk was het jammer dat we niet op school samen konden komen, maar we hebben daarom toch afgesproken om dingen ook in levende lijve met elkaar te kunnen doen!”

De ruimte waar het belevingspad moet worden gerealiseerd.

Uit de krant