Aan boord bij MAF Suriname: Vliegen voor levens

Artikel geplaatst op: 13-6-2017

Familie Bijkerk uit Ouddorp werkt al zes jaar in Suriname voor de MAF. MAF is er voor mensen die in afgelegen gebieden leven. Met 130 vliegtuigen en communicatiemiddelen maakt MAF hen bereikbaar voor hulp en het Evangelie. Elke 5 minuten stijgt ergens ter wereld een vliegtuig op om te helpen. In deze krant heeft eerder een artikel gestaan van Jacoline Bijkerk, over haar invulling van de zendingstaak. In dit artikel doet piloot Andy Bijkerk zijn verhaal.

"Zes jaar geleden verhuisde ons gezin van Nederland naar Suriname om voor MAF-Suriname te gaan werken, omdat God ons riep. Een uitgezondene bij MAF krijgt geen salaris, maar moet zelf geld werven. En dat is een levensveranderende stap geweest voor mij en mijn familie. We leven van alles wat God ons geeft en zijn nooit iets tekort gekomen.

MAF vliegt naar zo'n vierduizend bestemmingen in 133 landen. De eerste pijler van de organisatie is kerk en zending. De stichting ziet het als haar taak om mensen in geïsoleerde gebieden van de wereld het christelijk evangelie te brengen. MAF vliegt zendelingen en Bijbelvertalers naar inlandse dorpen, transporteert Bijbels, vliegt naar lokale kerken en brengt dorpsbewoners naar Bijbelconferenties. De tweede pijler richt zich op medische hulp. In Suriname is die in het binnenland in handen van de Medische Zending, die zo'n 56 poli's heeft, verspreid over het binnenland. Alle noodvluchten en politochten worden bekostigd door de Medische Zending, die overheidssubsidie krijgt. Een aantal inlandse dorpen heeft wel een eigen kliniek voor advies, eenvoudige medische handelingen en medicijnen. De laatste pijler is gemeenschapsontwikkeling. Door onderzoeksteams, ministeries, transporteren van bouwmaterialen, schoolboeken en leerkrachten naar hun bestemming te vliegen, levert MAF een bijdrage aan de opbouw van lokale gemeenschappen in moeilijk bereikbare gebieden.

Rust en vertrouwen

Een van de drie vliegtuigjes van MAF staat al gereed in de hangar, dat straks 320 kilometer heen en terug zal vliegen tussen Zorg en Hoop en Amatopo in verband met een ambulancevlucht. Een dorp waar slechts een paar inheemse families wonen en minimale medische zorg beschikbaar is. Het enige wat ik weet is, dat via de radio is gemeld dat een dorpsbewoner ernstige brandwonden heeft opgelopen en zo spoedig mogelijk naar het ziekenhuis in de stad moet. Zonder het vliegverkeer zou deze man uit het binnenland verstoken zijn van spoedeisende hulp. Naar Amatopo is het twee uur vliegen over de jungle naar het zuidwesten van Suriname. Vlak naast het dorpje ligt op loopafstand een airstrip. Het is een van de vijftig landingsbanen in het binnenland, waar ik kan landen met de Airvan. Achterin het vliegtuig is alvast een liggedeelte vrijgemaakt voor de patiënt, met daarnaast ruimte voor de arts van de Medische Zending om zo nodig hulp te kunnen verlenen.

Het christelijk geloof een belangrijke basis voor mijn werk. Het geeft mij rust en vertrouwen in mijn beroep als directeur en piloot van MAF-Suriname. Als iedereen gereed zit met koptelefoon op en gordel om, neem ik, zoals bij iedere vlucht van MAF, eerst een moment van stilte om een kort gebed uit te spreken. Ik vlieg zo'n 2,5 kilometer boven de grond richting het zuidwesten en dan heb je een uniek uitzicht vanuit de lucht, met afwisselend mist, een regenbui en felle zon. Regelmatig communiceer ik via mijn microfoon met mijn collega's in de lucht en op de grond en tussendoor noteer ik regelmatig gegevens van de vlucht. Op de terugweg wordt met het grondpersoneel van MAF gecommuniceerd, die op hun beurt de Medische Zending inseinen voor een ambulance om de patiënt na de landing in de stad naar het ziekenhuis zal vervoeren. Ieder jaar worden er op die manier zo'n tweehonderd patiënten vervoerd.

Noodhulp in de lucht

Het vliegtuig nadert de Corantijnrivier en dan is het tijd om me voor te bereiden op de landing bij de airstrip van Amatopo, een Triodorp gelegen op een heuvel langs het water. Ik neem een linkse bocht over de rivier langs het kleine dorpje en even later sta ik veilig op de landingsbaan zonder asfalt, geflankeerd door bos. Een groepje van vijf familieleden komt met bedrukte gezichten aangelopen. In hun midden helpen ze een strompelende jongen vooruit. Een groot verband om zijn hoofd beschermt de brandwonden en ook zijn linkerhand is volledig in het verband. Het is een zestienjarige jongen, die door onder anderen zijn opa, het dorpshoofd, wordt ondersteund. De arts en ik helpen de gewonde het vliegtuigje in. De jongen verroert zich niet en lijkt kalm, hoewel aan zijn nek te zien is dat hij ernstige verwondingen heeft. Zijn opa, die mee naar Paramaribo vliegt om de jongen te begeleiden, vertelt in het Nederlands dat het ongeluk tijdens het koken is gebeurd. 'Een grote pan met heet water en eten is gevallen en raakte mijn kleinzoon". Na twee uur is de noodvlucht ten einde. De ambulance staat al klaar in de hangaar van MAF om de jonge patiënt naar de spoedeisende hulp brengen. Opnieuw is er noodhulp in de lucht verricht. Iets wat bijzonder blijft om mee te maken.

Bevalling aan boord

Maar zo rustig zoals deze situatie gaat het er niet altijd aan toe. Ik heb al heel wat bizarre complicaties aan boord gehad. Een jongeman had zijn voet verwond aan een grasmaaier, waardoor hij naar Paramaribo moest om de voet, die was gaan rotten, af te laten zetten. De jongen stribbelde tegen. Eenmaal bij aankomst in het ziekenhuis was hij stiekem gevlucht met zijn rottende voet. Toen mensen hem terug hadden gebracht , moest zijn voet alsnog worden geamputeerd. Ik kom ook weleens patiënten tegen die zijn beschoten op de goudvelden. Daar is vaak ruzie over de winst van goud, wat soms eindigt in een schietpartij. Soms zijn de situaties zo ernstig dat patiënten uiteindelijk toch overlijden in het ziekenhuis en moet ik hen terug naar het binnenland vervoeren als overledene. Ook heeft een keer aan boord een spontane bevalling plaatsgevonden, waarbij het kind doodgeboren werd. Dat waren heftige situaties, die een diepe indruk hebben achtergelaten. Wat er achter mij gebeurt in het vliegtuig moet ik kunnen parkeren, om professioneel te kunnen vliegen. Toch overheerst bij mij de vreugde om levens te helpen redden.

Sinds kort volg ik met andere MAF-piloten een medische opleiding met middelen uit een Nederlands fonds. Voor ons is het belangrijk om te weten hoe een patiënt onderweg verzorgd moet worden. Hoe moeten we iemand die gewond is precies vervoeren, zittend of liggend? En wat is beter om hoog te vliegen met minder zuurstof in de lucht of lager vliegen met meer turbulentie? Daarnaast wil ik meer weten van medicatie, leren om patiënten uit een vliegtuig te tillen, en misschien wel in de toekomst een infuus aan boord assisteren en het inbrengen van sondevoeding. Maar door de ernstige recessie in Suriname is de medische hulp in het binnenland stevig onder druk komen te staan. De meest basale dingen zijn er niet meer te krijgen. De aanvoer van medicijnen is gering. Er is nauwelijks contact meer met familie in de stad. Het goede systeem is onder druk gezet door gebrek aan geld."

Zie ook: www.szos.nl


Eerdere berichten

Twee motorrijders omgekomen na frontale botsing

21-6-2018

OOLTGENSPLAAT - Bij de Meeuwentunnel aan de Bosweg onder de A29 door (ter hoogte van Hellegatsplein) zijn woensdagavond ...

Bewoners Westvoorne bezoeken SPAR Goeree

19-6-2018

GOEDEREEDE - Onlangs bezochten ca. 25 bewoners van Woonzorgcomplex Westvoorne te Goedereede de plaatselijke SPAR superma...

Bewustwording cyberrisico's lokale ondernemers

19-6-2018

MIDDELHARNIS - "Honderdduizenden websites MKB slecht beveiligd." "Driekwart van de Nederlandse bedrijven ...


Eilandelijke weersverwachting

Agenda

Foto's Goeree-Overflakkee

Heeft u een mooie, grappige of bijzondere foto gemaakt. Deel dan uw foto met andere eilanders. De foto moet natuurlijk wel gemaakt zijn op ons mooie eiland.

» Klik hier voor de foto’s.
» Upload uw foto!

Archief

Heeft u de krant onlangs gemist of zoekt u naar een editie van de afgelopen jaren, dan kunt u deze hier online inzien. Handig als u nog eens nieuws, foto's, interviews of andere artikelen wilt teruglezen. Wilt u een editie opvragen kunt u contact met ons opnemen.

Nieuwsbrief

Nieuwsbrief Eilanden Nieuws | Goeree-Overflakkee

Blijf wekelijks op de hoogte van het actuele nieuws en ontvang aantrekkelijke aanbiedingen via de e-mail!